2020-04-05, 23:04
(2020-04-05, 22:04)Kullke Skrev: Hur långa och grova kablar blev det?
Går att räkna ut strömmen om man vet det.
Spänningsfallet U/(0.0175xkabellängd meter/kabelarea mm2)=strömmen
Hur som har du nu bevisat att laddbooster inte behövs.
16 kvadrats kopparkabel (trodde först den var 12!) och kanske två ggr sex meter, kan kolla det lite noggrannare i morrn.
Med en laddbooster blir det nog fulladdat om man kör länge, men det lär väl inte rinna igenom lika många ampere genom orginaltåtarna som i 16 kvadrat.
Jag kan tänka mig att det är mer husvagnsbatterierna som ger ett spänningsfallet när de är lite urdragna, ju mer laddade de blir ju mindre spänningsfall än vad en så här grov kabel ger. Så här grov kabel i sig självt ger nog försumbart spänningsfall.
Jag köpte två nya fritdsbatterier i höstas, när dom blir slut satsar jag ganska säker på ett AGM kanske Biltemas största.
Laddströmmen i vanliga batterier är ju väldigt hög i ca sex minuter, sen sjunker den rejält även om batterierna är långt ifrån fulladdade, oavsett om det är helt nya batterier. Sen får man mala på ganska länge för att ladda fullt, det känner nog de flesta till. Men nåt nästan ingen verkar känna till är att AGM batterierna fortsätter ta emot samma höga laddström ända tills de är fulladdade. Vilket alltså går mkt fortare än med vanliga batterier, väldigt bra om man som jag laddar från bilen.Det här läste jag i en test Båttidningen man får om manmed i nån Båtunionen ansluten båtklubb, dom gjorde ett stort test där dom jämförde. Blybatteriernas laddström började alltid sjunka rejält redan efter sex minuter (tror jag) medans AGM fortsatte suga i sig....
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.