2020-04-05, 19:04
(Detta inlägg var senast redigerat: 2020-04-05, 21:04 av Ljusne-Håkan.)
Nu är det färdigknipsat, färdigpressat o draget. Fick till det riktigt bra med laddhandskarna vid bilen. De små kontakterna känns verkligen proffsiga med distinkta klickljud när man sätter ihop respektive tar isär dom. Guldgrejer för 70 kr styck!
Jag hade först kört tv o radio så pass att voltmätaren i vagnen visade 12,3 volt på de två 70 amp batterierna. Kopplade ihop bil o vagn o startade motorn.
Efter nån minut visade voltmätaren i vagnen 13,9 volt. Sen steg det ganska snabbt.
Efter 20 minuter mätte jag 14,36 volt vid motorn, 14,23 på bilens batteri (sitter längst bak i bilen) och 14,0 på vagnens batterier.
Sen höjde jag tomgången på bilen några hundra varv, då ökade det till 14,44 vid motorn, 14,34 på bilbatteriet och 14,2 i vagnen. Då slog jag av bilmotorn och kopplade på CTEK laddaren i stället. Med en sån här koppling kan jag ju reconda även bilens batteri med laddarens recondläge bara bil o vagn är hopkopplade.
När vi fricampat förr o dragit ur en del så har vi fått köra många timmar för att få upp spänningen till 13,2 volt. Ganska uselt. Nu med denna ombyggnad borde det gå mkt bättre att köra kylskåpet på 12 voltsläget under färd utan risk att dra ur batterierna.
Jag gick runt o kollade allt, inga kablar eller annat blev varmt, inte bilgeneratorn heller. Detta känns verkligen kul. Nu är det bara röjning o städning av housewaffen kvar.
Tack alla för peppningen!
Återkommer med en liten bakgrundsgrej om det hela.
.
Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
Jag hade först kört tv o radio så pass att voltmätaren i vagnen visade 12,3 volt på de två 70 amp batterierna. Kopplade ihop bil o vagn o startade motorn.
Efter nån minut visade voltmätaren i vagnen 13,9 volt. Sen steg det ganska snabbt.
Efter 20 minuter mätte jag 14,36 volt vid motorn, 14,23 på bilens batteri (sitter längst bak i bilen) och 14,0 på vagnens batterier.
Sen höjde jag tomgången på bilen några hundra varv, då ökade det till 14,44 vid motorn, 14,34 på bilbatteriet och 14,2 i vagnen. Då slog jag av bilmotorn och kopplade på CTEK laddaren i stället. Med en sån här koppling kan jag ju reconda även bilens batteri med laddarens recondläge bara bil o vagn är hopkopplade.
När vi fricampat förr o dragit ur en del så har vi fått köra många timmar för att få upp spänningen till 13,2 volt. Ganska uselt. Nu med denna ombyggnad borde det gå mkt bättre att köra kylskåpet på 12 voltsläget under färd utan risk att dra ur batterierna.
Jag gick runt o kollade allt, inga kablar eller annat blev varmt, inte bilgeneratorn heller. Detta känns verkligen kul. Nu är det bara röjning o städning av housewaffen kvar.
Tack alla för peppningen!
Återkommer med en liten bakgrundsgrej om det hela.
.
Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.