2020-04-05, 09:04
(Detta inlägg var senast redigerat: 2020-04-05, 09:04 av apersson850.)
Ja, hur luftmotståndet påverkas av hastigheten är också en viktig variabel. Men den är lika för alla motortyper, så den tog jag inte upp ovan.
Rullmotståndet ökar linjärt med hastigheten, luftmotståndet proportionellt med kvadraten på hastigheten. Det gör att energibehovet ökar likadant. Det vridmoment som behövs för att flytta på fordonet ökar också likadant. Men effektbehovet är momentbehovet multiplicerat med hastigheten, så effektbehovet ökar med kvadraten på rullmotståndet och med kubiken på luftmotståndet.
Alla bilar har motorer som kan ge rätt mycket högre effekt än vad de behöver för att hålla sig rullande i landsvägsfart. Men för att nå 200 km/h behövs det en hel del mer. Vill man nå 250 km/h behövs det mycket mer effekt.
Dessutom är det ju så, att redan vid 80 km/h står luftmotståndet för en mycket större del av effektbehovet än vad rullmotståndet gör, när en fyrkantig husvagn hänger bakom. Det är just det beräkningarna ovan visar.
Rullmotståndet ökar linjärt med hastigheten, luftmotståndet proportionellt med kvadraten på hastigheten. Det gör att energibehovet ökar likadant. Det vridmoment som behövs för att flytta på fordonet ökar också likadant. Men effektbehovet är momentbehovet multiplicerat med hastigheten, så effektbehovet ökar med kvadraten på rullmotståndet och med kubiken på luftmotståndet.
Alla bilar har motorer som kan ge rätt mycket högre effekt än vad de behöver för att hålla sig rullande i landsvägsfart. Men för att nå 200 km/h behövs det en hel del mer. Vill man nå 250 km/h behövs det mycket mer effekt.
Dessutom är det ju så, att redan vid 80 km/h står luftmotståndet för en mycket större del av effektbehovet än vad rullmotståndet gör, när en fyrkantig husvagn hänger bakom. Det är just det beräkningarna ovan visar.