Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bättre grövre 12 voltsmatning från bil till vagn....
#34
(2020-03-30, 22:03)Kullke Skrev: Jag tänkte nog lite fel.
Att man skulle få batterierna att ta 2x50A laddström var nog optimistiskt. 
Med så grova kablar är det nog batterierna som är laddströmsbegränsare.
Så antagligen räcker 50A säkring, kanske blir strömmen från husvagn till bil vid kallstart större än laddströmen om man kör utan skiljerelä ?
Men extra säkring är ju alltid bra att ha me.

Man kan också betänka att husvagnar har varit utrustade med batterier sedan ganska länge och vanligtvis sitter det inte grövre kablar än 2,5 mm2, som max tål 32A. Om det skulle flyta mer ström när man startar bnilen med urladdat batteri i husvagnen skulle det vara många som antingen får byta säkringar ofta eller råkar ut för brända kablar. Ja, det kanske snarare är batteriernas inre resistand som begränsar laddströmmen. Vill minnnas att jag satte dit 30A säkringar när jag byggde om till 6 mm2 kablar till husvagnen, vilka jag aldrig har behövt byta. I vagnen sitter det ett 70 Ah AGM-startbatteri, som jag tidigare hade som "bodelsbatteri" i campingbilen.

Skälet för att dra grövre kablar till husvagnsbatteriet är att reducera det spänningsfall som uppstår och som är avhängigt en kabels grovlek och längd, inte för att mer ström skall kunna flyta i ledningen. Många generatorer i bilarna brukar ge 14,4v och eftersom det är relativt långa kablar mellan generatorn och batteriet i husvagnen uppstår ett oönskat spänningsfall med klenare kablar. När husvagnsbatteiet matas med en något lägre spänning p.g.a. spänningsfallet kommer inte batteriet att kunna laddas lika fullt som annars hade varit fallet.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Kullke
Svara


Meddelande i denna tråd
RE: Bättre grövre 12 voltsmatning från bil till vagn.... - av Sokrates - 2020-03-30, 22:03

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 23 Gäst(er)