(2020-03-30, 22:03)Kullke Skrev: Jag tänkte nog lite fel.
Att man skulle få batterierna att ta 2x50A laddström var nog optimistiskt.
Med så grova kablar är det nog batterierna som är laddströmsbegränsare.
Så antagligen räcker 50A säkring, kanske blir strömmen från husvagn till bil vid kallstart större än laddströmen om man kör utan skiljerelä ?
Men extra säkring är ju alltid bra att ha me.
Man kan också betänka att husvagnar har varit utrustade med batterier sedan ganska länge och vanligtvis sitter det inte grövre kablar än 2,5 mm2, som max tål 32A. Om det skulle flyta mer ström när man startar bnilen med urladdat batteri i husvagnen skulle det vara många som antingen får byta säkringar ofta eller råkar ut för brända kablar. Ja, det kanske snarare är batteriernas inre resistand som begränsar laddströmmen. Vill minnnas att jag satte dit 30A säkringar när jag byggde om till 6 mm2 kablar till husvagnen, vilka jag aldrig har behövt byta. I vagnen sitter det ett 70 Ah AGM-startbatteri, som jag tidigare hade som "bodelsbatteri" i campingbilen.
Skälet för att dra grövre kablar till husvagnsbatteriet är att reducera det spänningsfall som uppstår och som är avhängigt en kabels grovlek och längd, inte för att mer ström skall kunna flyta i ledningen. Många generatorer i bilarna brukar ge 14,4v och eftersom det är relativt långa kablar mellan generatorn och batteriet i husvagnen uppstår ett oönskat spänningsfall med klenare kablar. När husvagnsbatteiet matas med en något lägre spänning p.g.a. spänningsfallet kommer inte batteriet att kunna laddas lika fullt som annars hade varit fallet.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”