2020-03-30, 11:03
(2020-03-30, 11:03)Hagbard Skrev:"Men själv så skulle jag göra kopplingen så att den bara fungerar då positionsljus och sidomarkeringar lyser på vagnen som styrs av ett litet relä via belysningen från bilen och detta har kanske också en begränsning."....(2020-03-30, 11:03)Ljusne-Håkan Skrev:(2020-03-30, 09:03)apersson850 Skrev: Släpvagnsuttag enligt ISO 11446 (13-poliga) är konstruerade för 2,5 mm² kabel i de stift som används till spänningsmatning. Övriga är konstruerade för 1,5 mm². Vilken ström de är dimensionerade för vet jag inte. Jag har inte själva standarden. Men arean säger ju en del.Arean 12 mm² "finns inte"....
Strömvärdet för 16 mm², vid öppen förläggning, är 100 A. För 2,5 mm² är det 32 A.
Arean 12 mm² "finns inte" som installationskabel. Det är någon udda dimension. 5 mm² finns normalt inte den heller, utan det är 6 mm² som gäller där.
Med tanke på att laddning av ett batteri som är hårt nedgånget kan pågå ett bra tag, inte bara några minuter, är det oklokt att säkra uttaget med mer än 30 A. Min bil har 15 A säkring på 12 V matningen.
Jag skalade kabeln o mätte koppardiametern med skjutmått och fick den till 5 mm. Räkna är jag värdelös på så det var brorsan som fick det till 12 kvadrat.
Den blå kabeln har ingen som helst märkning vad jag kan se. Den "blev över" en gång när min elektrikerkompis som brukade jobba o bygga om ställverk mm, o då gick det väl åt rejäla mängder sån nolla-kabel. Knepigt att det inte står nåt på den, helt slät.
Cirkelns yta där R är halva diameter = R x R x pi (där pi räknas som 3,14).
ex diametern är 5 mm och halva diametern är 2,5 mm vilket blir 2,5 x 2,5 x 3,14 = 19,6 mm2.
Minus luften mellan trådarna kan då vara ett antagande 12 mm2.
Eller ta diametern på varje tråd och dela den gånger antal trådar så kommer man närmast vad gäller Radien.
Men egentligen skit i det, koppla ihop som du tänker men välj en säkring som mer ligger i paritet med vad som max skall levereras från punk A till B och oavsett vad du väljer så kan du få ett spänningesfall i just kopplingen mellan bil och vagn så en säkring på båda sidor är nog att rekomendera. Men själv så skulle jag göra kopplingen så att den bara fungerar då positionsljus och sidomarkeringar lyser på vagnen som styrs av ett litet relä via belysningen från bilen och detta har kanske också en begränsning.
Så vill jag INTE ha, och har det inte nu heller. Så länge bil o vagn är hopkopplade är även batterierna det. När vi står stilla så bidrar även bilens 100 amp startbatteri till TV-tittandet. Att jag skulle vara så glömsk att jag sitter rätt upponer o tittar på TV i flera dar tills även bilbatteriet är så urdraget att det inte går att starta bilen, det finns inte. Jag har ju en voltmätare i vagnen jag ser hela tiden. Det har en annan fördel; om jag stått still en natt och dragit ur en del i vagnen och sen åker en lite kortare sträcka så blir troligen bilens batteri ganska snart fullt. När vi sen stannar fortsätter det att "rinna över" en del ström från bilbatteriet fast generatorn inte snurrar. Och ställer jag ut solcellen så blir även bilbatteriet laddat.
Står vi still mer än en natt så blir det ju vilket fall att vi kopplar av vagnen. Vitsen med att vagnen automatiskt ska kopplas bort när man vrider av nyckeln har jag aldrig fattat. Som det är nu går en avsäkrad tåt direkt från batteriet längst bak i bilen direkt till släpvagnskontakten.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.