2020-03-30, 11:03
(2020-03-30, 10:03)apersson850 Skrev: Jo, men antingen är det så att man har en hög ström under längre tid, och då vill få ner spänningsfallet. Eller så är det så att efter en förhållandevis kort tid går strömmen ned, och med den spänningsfallet."Bilen ger ju inte mer än 15 A ändå." ?
Är det förstnämnda sant behöver man kunna överföra en rejäl ström under längre tid, genom hela kedjan. Är det istället det andra som är sant behöver man inte grövre kabel än exempelvis 2,5 mm².
Jag kör med 2,5 mm² till min batteriladdning från bilen. Bilen ger ju inte mer än 15 A ändå. För övrigt har vagnen solceller på taket och, om det finns risk att det behövs, ett elverk i gasolkofferten.
För att få lite perspektiv på det hela kan man se att i min XC70 är säkringen mellan batteri och startmotor samt generator på 150 A.
Generatorn ger väl över 100 ampere?
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.