2020-03-30, 09:03
(2020-03-30, 09:03)apersson850 Skrev: Släpvagnsuttag enligt ISO 11446 (13-poliga) är konstruerade för 2,5 mm² kabel i de stift som används till spänningsmatning. Övriga är konstruerade för 1,5 mm². Vilken ström de är dimensionerade för vet jag inte. Jag har inte själva standarden. Men arean säger ju en del.
Strömvärdet för 16 mm², vid öppen förläggning, är 100 A. För 2,5 mm² är det 32 A.
Arean 12 mm² "finns inte" som installationskabel. Det är någon udda dimension. 5 mm² finns normalt inte den heller, utan det är 6 mm² som gäller där.
Med tanke på att laddning av ett batteri som är hårt nedgånget kan pågå ett bra tag, inte bara några minuter, är det oklokt att säkra uttaget med mer än 30 A. Min bil har 15 A säkring på 12 V matningen.
Av säkringen är till för att förhindra varmgång som kan leda till brand. Säkringens storlek väljs utifrån den svagaste länken i kedjan. Om 13-poliga kontakter är konstruerade för 2,5 mm2 kabel så gäller max 30 A säkring även om man använder grövre kabel. Om man använder 1,5 mm2 kabel så gäller 15 A som max säkring.
Anledningen till att sätta dit grövre kabel än 2,5 mm2 är inte för att kunna det skall kunna förflyta högre ström, utan för att reducera det spänningsfall som uppstår i och med att det åtgår ganska långa kablar från bilden generator till bodelsbatteriet i husvagnen. Jag vill minnas att urladdade batterier endast tar åt sig en högre ström under kort tid i början. I takt med att batteriet "fylls på" förflyter allt mindre ström i kabeln. AGM-batterier sägs kunna ta åt sig laddning lite snabbare, vilket skulle innnebära att det då skulle flyta något högre ström när man laddar dessa tper av batterier, men även för dessa batterier är det i initialskedet när batteriet är urladdat som det flyter högs ström. Litium-batterier är en annan histora eftersom dom kan fyllas på mycket snabbare än vad som är fallet för blybatterier.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”