(2020-03-29, 17:03)LMC400 Skrev: Är det inte så om man tar 6 kablar från A till B så går strömmen närmaste vägen?
Min tanke är att allt ändå passerar genom den kortaste av dem då det borde vara svårt att kapa alla exakt lika långa.
Men det är bara en ovetenskaplig tanke.
Missade att ha även skrev om att dra flera paralela 12 mm2 kablar. En 12 mm2 kabel för plus och en för minus är nog mer än tillräckligt. När man drar flera parallela kablar bör man avsäkra repsektive kabel utifrån vad den ström som den tål, men i detta fall kommer det nog inte att flyta mer stöm än vad en kabel tål varvid det skulle räcka med en säkring som brinner av innan det blir varmgång i kabeln.
Det enda som jag kan se som skulle hända om de parallela kablar inte har lika längd är att det blir lite mer motstånd i den längre kabel. Spänningsfallet i kablen bör vara en funktion av dess grovlek och längd, samt den ström som flyter i den.
Personligen tycker jag att redan är lite "over-kill" med en 12 mm2 kabel. Det är nog fullt tillräckligt med 6 mm2 kablar som man kan koppla i 13-poliga kontakter. Även om man har 12 mm2 kabel liggande kanske laddhanskar och annnat som behövs överstiga kostnaden för inköp av 5 mm2 kabel.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”