(2020-01-11, 11:01)Ljusne-Håkan Skrev: Finns det glykol idag som kan skada en Långe Jan panna och radiatorna? Radiatorerna är ju aluminium, vad finns i pannan, vanligt järn? Nån känslig koppar eller mässing finns väl inte i de pannorna. All glykol funjar väl till bilars alumotorer? Vilken glykol som var i min panna när jag köpte vagnen vet jag ju inte.
1-Ja.
2- Ett antagande, rökröret/avgasröret/skorstenen förmodar jag är tillverkat av Cortenstål.
Cortenstål tillsammans med aluminium (eller rostfritt) är en bra kombination. Cortenstålet bildar en korritionsyta av rost som bevarar stålet.
Cortenstål rostar av fukt som bildas av förbränning av gasol.
3-det som tillverkaren rekomenderade för 1988 var glykol "av lämplig kvalitet" som G12, G12+, G12++ eller som nu G13 Longlife.
Det man kan nämna är att i moderna bilmotorer så finns det både aluminium och stål, stålet finns i cylinderfodren som består (oftast) av centrifugalgjutet gråjärn (SIS 0125) där även glykolen skall vara anpassad för denna miljö.
Det "inhibitorpaket" (hämmare) som ingår i G13 är baserat på organisk syra som är mer avpassat för ett system som används till uppvärmning.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Inhibitor
Det viktiga här är att aluminium är känsligt för ph värden (halter) under 4 som är sura och över 9 som är Basiskt det perfekta är ett ph värde runt 6/7. Detta går att kontrollera med ett vanligt Lackmusppaper som går att köpa lite här och där (rörfirmor bl annat).
Sedan så hoppas jag att du (försöker) bevarar din pärla, för man gör inga sådana exemplar mer, en vagn med lite elektronik som bara går och går (om man sköter om den och gör lite service då och då) handpåläggning brukar jag säga.