2020-01-04, 13:01
Alde anger inte vid vilken temperaturdifferens som deras konvektorer ger 400 W/m, men man kan väl anta att det är vid 40°C, alltså när vattnet är 60°C och det är 20°C i vagnen. Av en händelse räknade jag igår, och fann att min vagn har ungefär 8 m konvektorlängd. Vagnen kallas för 580, så det stämmer helt med vad Hagbard skriver. Handuksvärmaren på toaletten är av en annan typ. Jag vet inte exakt vad den klarar att ge.
Men då är konvektorerna rätt dimensionerade i förhållande till elpannan, eftersom den är på 3 kW, och det är ungefär vad konvektorerna kan avge också. Jag ska ta och kolla vad returtemperaturen är, när systemet fått upp farten. Ska bli intressant att se hur mycket det svalnar på varvet runt vagnen.
Då jag tänkte fixa till en mer permanent placering av den extra inomhusgivare, som jag insåg att jag fick sätta in för att få en relevant avläsning av vagnens innetemperatur, satte jag på värmen igår. När vagnen blivit varm, och varit varm ett tag, stängde jag av igen, för jag insåg att jag behövde fixa grejor jag inte hade hemma. Jag hade en mätare inkopplad på inkommande el, och kunde konstatera att jag gjort av med 20,7 kWh på den tiden. Då ingick även någon byggstrålkastare av den gamla typen, men halogenrör. Men den värmen kommer ju vagnen tillgodo, så det blir ett nollsummespel. Elvärmen gick med som mest 3,5 kW.
Som Hagbard skriver är det de äldre Alde Comfort som tydligen ska "mjukstartas". Ingen av Compactpannorna, 3000/3010/3020HE har det förbehållet.
Alde har själva en fläktkonvektor, som man alltså kan bygga in i ett campingfordon permanent. Den består helt enkelt av ett konvektorelement kombinerat med fläktar, som kan sätta fart på luften ut i fordonet. Blir lite samma sak som att sätta dit en värmefläkt. Jag betvivlar inte att det rör om mer i luften, men tycker ändå det blir varmt ganska fort, även med de vanliga elementen plus golvvärmen. Jag tog inte tiden som gick åt från 3°C till 21°C igår, men den var inte bedrövligt lång i alla fall.
Men då är konvektorerna rätt dimensionerade i förhållande till elpannan, eftersom den är på 3 kW, och det är ungefär vad konvektorerna kan avge också. Jag ska ta och kolla vad returtemperaturen är, när systemet fått upp farten. Ska bli intressant att se hur mycket det svalnar på varvet runt vagnen.
Då jag tänkte fixa till en mer permanent placering av den extra inomhusgivare, som jag insåg att jag fick sätta in för att få en relevant avläsning av vagnens innetemperatur, satte jag på värmen igår. När vagnen blivit varm, och varit varm ett tag, stängde jag av igen, för jag insåg att jag behövde fixa grejor jag inte hade hemma. Jag hade en mätare inkopplad på inkommande el, och kunde konstatera att jag gjort av med 20,7 kWh på den tiden. Då ingick även någon byggstrålkastare av den gamla typen, men halogenrör. Men den värmen kommer ju vagnen tillgodo, så det blir ett nollsummespel. Elvärmen gick med som mest 3,5 kW.
Som Hagbard skriver är det de äldre Alde Comfort som tydligen ska "mjukstartas". Ingen av Compactpannorna, 3000/3010/3020HE har det förbehållet.
Alde har själva en fläktkonvektor, som man alltså kan bygga in i ett campingfordon permanent. Den består helt enkelt av ett konvektorelement kombinerat med fläktar, som kan sätta fart på luften ut i fordonet. Blir lite samma sak som att sätta dit en värmefläkt. Jag betvivlar inte att det rör om mer i luften, men tycker ändå det blir varmt ganska fort, även med de vanliga elementen plus golvvärmen. Jag tog inte tiden som gick åt från 3°C till 21°C igår, men den var inte bedrövligt lång i alla fall.