2020-01-02, 12:01
Sedan 1990 har vi haft en tradition att bara byta vagn när det blivit nödvändigt. Hade det inte hänt något hade vi nog haft den från 1990 än...
Så med den bakgrunden insåg jag inte omedelbart att frekventa vagnbyten kunde vara orsaken!![Smile Smile](https://campingforum.net/images/smilies/smile.png)
Sol på vintern är dock rätt klent. Även här nere i södra Sverige kommer solen inte högre än 10° över horisonten. De dagar det faktiskt inte är molnigt är det ändå mycket atmosfär som strålarna ska genom.
Den vagnen jag blev tvungen att köpa förra året är den första jag har haft med solceller. Det ligger två stycken på taket på den här. Förre ägaren lämnade alltså kvar dem, trots allehanda andra konstigheter som han gjort i vagnen. Men de har jag rättat till, så de är historia.
Nu har jag ju bara varit ute mellan april och september, så det är förstås på den ljusare delen av året. Men då har panelerna i alla fall gjort någon nytta. När jag nu inte haft 230 V, förstås, utan faktiskt märkt av om panelerna laddat något eller ej. Trots att de ligger platt på taket, alltså.
Finessen med takinstallationen är förstås att man inte behöver göra något. De är omedelbart på plats när jag stannar. Ja, redan innan, faktiskt, för de laddar ju även när jag kör. Tillsammans med vad bilen laddar, då.
Solinstrålningen är förresten ungefär 1 kW/m², räknat vinkelrätt mot solen. Men på vintern, när solen står lågt, absorberar atmosfären en del.
Jag har själv 12 m² solpaneler (för att värma vatten, alltså) på taket på huset. Vid midsommar gör taklutningen att de står perfekt vinkelrätt mot solstrålarna klockan 13:30 (svensk normaltid). De får jag ut närmare 8 kW, så verkningsgraden för vattenvärmning är rätt hög.
Så med den bakgrunden insåg jag inte omedelbart att frekventa vagnbyten kunde vara orsaken!
![Smile Smile](https://campingforum.net/images/smilies/smile.png)
Sol på vintern är dock rätt klent. Även här nere i södra Sverige kommer solen inte högre än 10° över horisonten. De dagar det faktiskt inte är molnigt är det ändå mycket atmosfär som strålarna ska genom.
Den vagnen jag blev tvungen att köpa förra året är den första jag har haft med solceller. Det ligger två stycken på taket på den här. Förre ägaren lämnade alltså kvar dem, trots allehanda andra konstigheter som han gjort i vagnen. Men de har jag rättat till, så de är historia.
Nu har jag ju bara varit ute mellan april och september, så det är förstås på den ljusare delen av året. Men då har panelerna i alla fall gjort någon nytta. När jag nu inte haft 230 V, förstås, utan faktiskt märkt av om panelerna laddat något eller ej. Trots att de ligger platt på taket, alltså.
Finessen med takinstallationen är förstås att man inte behöver göra något. De är omedelbart på plats när jag stannar. Ja, redan innan, faktiskt, för de laddar ju även när jag kör. Tillsammans med vad bilen laddar, då.
Solinstrålningen är förresten ungefär 1 kW/m², räknat vinkelrätt mot solen. Men på vintern, när solen står lågt, absorberar atmosfären en del.
Jag har själv 12 m² solpaneler (för att värma vatten, alltså) på taket på huset. Vid midsommar gör taklutningen att de står perfekt vinkelrätt mot solstrålarna klockan 13:30 (svensk normaltid). De får jag ut närmare 8 kW, så verkningsgraden för vattenvärmning är rätt hög.