2020-01-01, 13:01
(2020-01-01, 12:01)Sokrates Skrev: Kan undra vilka batterier som väljs av dem som både har husvagn och båt
Ha ha, ja man är ju skälv skitsnål i dagens läge men när jag var yngre och hade både och, och hade råd så hade jag permobilbatterier som förbrukning i båten (funkade skitbra). Men numer när man dels är äldre och har mindre slantar så blir ju valet därefter och i en gammal vagn så blir det kompromisser.
Men det jag saknar idag i diskussioner när det gäller batterier är i regel en liten ekvation, vad förbrukar du, hur försörjer du det?
Man har en vagn och man vill ha en massa förbrukare som drar en massa ström, det är ju kul. Eller som det allid händer, man köper en ny vagn för runt 500 till 800 000 tusen och vid beställningstillfället så lägger man till en massa utrustning som är energikrävande, det är ju kul. Men inga diskussioner om att titta lite på den del som skall försörja all den utrustning, det tar en säljare sällan eller aldrig upp.
Där ökar många på utrustningen i vagnen (eller husbilen) och sedan uppstår det som alltid uppstår, energin räcker inte till.
Hur gör man då?
Där börjar kompromisserna.