2019-12-30, 16:12
(2019-12-30, 03:12)Ljusne-Håkan Skrev: På ett annat känt forum undrade jag om man kan få varmt snabbare i en utkyld vagn med enbart elpannan om man kör på 230 volts cirkpumpen jmf med 12 volts pumpen.
Hur räknar konstruktörer av vattenburna värmesystem ut vilken fart på cirkulationen som är den optimala?
Det första man måste tänka på är oavsett vilket värmesystem man har, gasolpanna, vedpanna, kakelugn eller vad man än använder för att få en dräglig temperatur inomhus i någon form av byggnad. Det är "aldrig" bra att skynda på uppvärmningen i startfasen utan man skall alltid börja sakta så hela konstruktion inklusive radiatorer mm kommer igång lugn och stilla för att undvika "värmeshocker". I kakelugnar är det väldigt vanligt att dom är söndereldade och sprukna.
I en Aldepanna kan likartade problem uppstå om man från helt kallt i ca 15/20 minusgrader slår på pannan och ställer ratten på full effekt.
Det kan då innebära att plåtkonstruktionen inte hinner med i värmeutvecklingen så det uppstår sprickbildning i svetsfogar mm. Inte minst i radiatorrören där det kan uppstå läckage mellan gummiskarvar och aluminiumrör då de sväller snabbt så ev tätningar lossnar och börjar läcka.
Det bästa (som rekommenderas i instruktionsboken) är om man har tillgång till 230V så börjar man med Elpatron på 1000W och när man känner att det har börjat bli varm runt om så ökar man till 2000W eller startar gasolpannan och ställer vredet på 4. Termostaten kan stå kvar på ev vald temperatur runt 22 grader och det tar en liten stund innan man känner att det börjar komma upp till den temperaturen då kan man slå av Elpatron och fortsätta med pannan.
Har man inte tillgång till 230V så startar man gasolpannan och ställer vredet på 2/3 och låter den gå så tills man känner att det börjar bli varm i returen och att pannan börjar kännas varm då ökar man lite undan för undan tills termostaten slår ifrån och där har man rätt inställning för skillnaden ute och inne. Eller så läser man insruktionsboken och tar reda på var "ratten" skall stå vid vissa utetemperaturer och det är dit man kommer då hela systemet är uppvärmt för drift.
Systemet som sådant i en husvagn är ett "lågflödessystem" (närmast man kan jämföra med är typ Kirunametoden).
Detta innebär att man är tvungen att kompromissa lite då enheten som skall uppvärmas inte har en fast punkt i tillvaron utan yttre specifkationer spelar hela tiden in. Det som också sätter gränser är att det enda som styr värmeflödet är en "termostat" och att pannan i det här läget håller en konstant temperatur beroende på vad som valts via ratten på pannan.
Det optimala sedan är att läsa instruktionsboken/handledningen för det system man har och sedan följa dessa instruktioner, det är det optimala i alla system.