2019-12-29, 15:12
(Detta inlägg var senast redigerat: 2019-12-29, 21:12 av Hagbard.
Edit Reason: Felstavningar av datan så klart...
)
Ja, ha ha mina goa vänner...
Att ge sig ut i debatt om Batterier är egentligen att utmana ödet, det skrivs och det har skrivits spaltkilometer av "experter/expertis" om just Batterier och dess användning. Men när man sonderar terrängen vad som skrivs och skrivits så är det egentligen lite beklämmande då det oftast handlar om det man i dag uppfattar som väldigt vanligt och det är "lobbyism".
Vem skriver och vilket syfte ligger bakom och vad vill man uppnå?
Rekommendationer hit och dit säger egentligen inte så mycket, det väsentligaste är som jag tidigare nämnde "hur ser systemet ut idag".
Att rekomendera ett Batteri borde vara utifrån aspekten "vilket system har du", "hur är det uppbyggt", "vad skall du använda det till"?
Jag skulle vilja påstå att de flesta rekommendationer avseende ändrad Batteristatus innebär problem då inte hela kedjan ses över.
T ex man rekommendera ett Fritidsbatteri av konstruktionen AGM där det tidigare satt ett vanligt start/Dualbatteri som egentligen var avsett som ett startbatteri men som kallades för "Fritidsbatteri".
Ja man kan ju lustigt påstå att alla Batterier med märkningen CCA eller CA är startbatterier och inget annat.
Saxar man en del klipp från "en" expert så säger han som så:
"Kop fritidsbatterier som har tunnare blyskivor och vager da mindre, Biltema lar ha ett bra pris”
Det är ju precis tvärtom, Batterier med tunna plattor "är" startbatterier. Alla startbatterier har tunna plattor för att få ut större yta och snabbare uttag vilket då också innebär att det kan laddas snabbare.
Ett bra Fritidsbatteri skall innehålla "tjockare plattor" där det går trögare att få ut srömmen vilkett också innebär att det är trögare i påfyllnadsdelen (laddningen).
Och diskutionerna om att byta till ett AGM innebär egentligen lite problem, problemet innebär att få tag i ett AGM som är konstruerat för just Förbrukning och de som säljs över disk idag är inte ett sådant. Dessa Batterier är till 99% startbaterier fast i ett AGM schassi och har i regel betekningen CCA som betyder att det duger till kallstarter också.
Tittar man sedan på de Marina Batterierna som då har klassningen MCA så innebär det att dessa Batterier har tunna plator till stor storlek för att klara "kalstarter och Bogpropellrar".
Ett bra AGM Batteri för förbrukning skall inte ha märkningen CCA och vidare utan märks oftast i max uttagen Watt.
Och det roliga här är att dessa Batterier kostar lika mycket som runt fyra st vanliga Fritidsbaterier.
Det andra roliga är att dessa Batterier kräver en speciell laddutrustning och är inte detsamma som för ett likartat AGM som är avsett för starter.
Nu när vi ändå är inne på Batterier och i första hand då våta Batterier och de jag oftast använder är de som måste fyllas på.
Det som först tar död på ett bra Batteri är hur man sköter det, det säger nog alla som pratar om våta Batterier eller Batterier över huvud taget.
Men det man mindre pratar om är vad som hälls i Batteriet, Elektrolyten är ju en kemisk sammansättning av två komponenter den ena är svavelsyra och den andra är destillerat vatten (så rent som möjligt utan salter mm).
Och det är här lobbyisterna kommer in mangrant, ett Batteris livslängd beror på "vad" som finns i batteriet i form av Elektrolyt".
Batterivatten säger då det flesta, vad är då Batterivatten. Batterivatten som säljs över disk är INTE destillerat vatten utan det kan vara en produkt av avjoniserat, avmineraliserat eller omvänd osmon. Detta tycker Batteritillverkarna är bra för det förkortar livslängden med en massa år. Innan 1970 talet då det fanns en Destillationsapparat på det flesta större Tappar (mackar) så var det inga problem. Problemet uppstod då dom förbjöds där Tapparna sedan bara gick bakom skranket och fyllde på burkarna med vanligt kranvatten innan just Batterivatten kom ut på marknaden. Ja för denna tid så var det inte ovanligt att Batterier höll både 10 och femton år. Numera sägs det att livslängden ligger omkring 5 år.
Tittar man sedan på kostnaden för Batterivatten som genomgått rening enligt de tre tidigare metoderna så är det i förhållande dyrt gentemot ett riktigt Destillerat vatten som garanterar en längre livsläng på ett kanske dyrt införskaffat vått Batteri.
Kemetyls Batterivatten som är avjoniserat men inte avmineraliserat är ganska vanligt i handeln.
Julas batterivatten (vet inte var dom får det ifrån) är ett avmineraliserat vatten men inte avjoniserat och kostar idag 19.90.
Biltemas batterivatten har genomgått omvänd osmos och kostar idag 19.90 (Kan anses som bättre om man inte får tag i destillerat).
Apoteas destillerade vatten är "riktigt" destillerat och är den andra ingrediensen i Elektrolyt och kostar idag för en halvliter 39 kr (och kommer hem till dörren eller närmaste hämtställe) och kan vara väl satsade slantar om man tänker sköta om sitt nya våta Batteri.
Lite från hjärnkontoret så här efter Jul...
Att ge sig ut i debatt om Batterier är egentligen att utmana ödet, det skrivs och det har skrivits spaltkilometer av "experter/expertis" om just Batterier och dess användning. Men när man sonderar terrängen vad som skrivs och skrivits så är det egentligen lite beklämmande då det oftast handlar om det man i dag uppfattar som väldigt vanligt och det är "lobbyism".
Vem skriver och vilket syfte ligger bakom och vad vill man uppnå?
Rekommendationer hit och dit säger egentligen inte så mycket, det väsentligaste är som jag tidigare nämnde "hur ser systemet ut idag".
Att rekomendera ett Batteri borde vara utifrån aspekten "vilket system har du", "hur är det uppbyggt", "vad skall du använda det till"?
Jag skulle vilja påstå att de flesta rekommendationer avseende ändrad Batteristatus innebär problem då inte hela kedjan ses över.
T ex man rekommendera ett Fritidsbatteri av konstruktionen AGM där det tidigare satt ett vanligt start/Dualbatteri som egentligen var avsett som ett startbatteri men som kallades för "Fritidsbatteri".
Ja man kan ju lustigt påstå att alla Batterier med märkningen CCA eller CA är startbatterier och inget annat.
Saxar man en del klipp från "en" expert så säger han som så:
"Kop fritidsbatterier som har tunnare blyskivor och vager da mindre, Biltema lar ha ett bra pris”
Det är ju precis tvärtom, Batterier med tunna plattor "är" startbatterier. Alla startbatterier har tunna plattor för att få ut större yta och snabbare uttag vilket då också innebär att det kan laddas snabbare.
Ett bra Fritidsbatteri skall innehålla "tjockare plattor" där det går trögare att få ut srömmen vilkett också innebär att det är trögare i påfyllnadsdelen (laddningen).
Och diskutionerna om att byta till ett AGM innebär egentligen lite problem, problemet innebär att få tag i ett AGM som är konstruerat för just Förbrukning och de som säljs över disk idag är inte ett sådant. Dessa Batterier är till 99% startbaterier fast i ett AGM schassi och har i regel betekningen CCA som betyder att det duger till kallstarter också.
Tittar man sedan på de Marina Batterierna som då har klassningen MCA så innebär det att dessa Batterier har tunna plator till stor storlek för att klara "kalstarter och Bogpropellrar".
Ett bra AGM Batteri för förbrukning skall inte ha märkningen CCA och vidare utan märks oftast i max uttagen Watt.
Och det roliga här är att dessa Batterier kostar lika mycket som runt fyra st vanliga Fritidsbaterier.
Det andra roliga är att dessa Batterier kräver en speciell laddutrustning och är inte detsamma som för ett likartat AGM som är avsett för starter.
Nu när vi ändå är inne på Batterier och i första hand då våta Batterier och de jag oftast använder är de som måste fyllas på.
Det som först tar död på ett bra Batteri är hur man sköter det, det säger nog alla som pratar om våta Batterier eller Batterier över huvud taget.
Men det man mindre pratar om är vad som hälls i Batteriet, Elektrolyten är ju en kemisk sammansättning av två komponenter den ena är svavelsyra och den andra är destillerat vatten (så rent som möjligt utan salter mm).
Och det är här lobbyisterna kommer in mangrant, ett Batteris livslängd beror på "vad" som finns i batteriet i form av Elektrolyt".
Batterivatten säger då det flesta, vad är då Batterivatten. Batterivatten som säljs över disk är INTE destillerat vatten utan det kan vara en produkt av avjoniserat, avmineraliserat eller omvänd osmon. Detta tycker Batteritillverkarna är bra för det förkortar livslängden med en massa år. Innan 1970 talet då det fanns en Destillationsapparat på det flesta större Tappar (mackar) så var det inga problem. Problemet uppstod då dom förbjöds där Tapparna sedan bara gick bakom skranket och fyllde på burkarna med vanligt kranvatten innan just Batterivatten kom ut på marknaden. Ja för denna tid så var det inte ovanligt att Batterier höll både 10 och femton år. Numera sägs det att livslängden ligger omkring 5 år.
Tittar man sedan på kostnaden för Batterivatten som genomgått rening enligt de tre tidigare metoderna så är det i förhållande dyrt gentemot ett riktigt Destillerat vatten som garanterar en längre livsläng på ett kanske dyrt införskaffat vått Batteri.
Kemetyls Batterivatten som är avjoniserat men inte avmineraliserat är ganska vanligt i handeln.
Julas batterivatten (vet inte var dom får det ifrån) är ett avmineraliserat vatten men inte avjoniserat och kostar idag 19.90.
Biltemas batterivatten har genomgått omvänd osmos och kostar idag 19.90 (Kan anses som bättre om man inte får tag i destillerat).
Apoteas destillerade vatten är "riktigt" destillerat och är den andra ingrediensen i Elektrolyt och kostar idag för en halvliter 39 kr (och kommer hem till dörren eller närmaste hämtställe) och kan vara väl satsade slantar om man tänker sköta om sitt nya våta Batteri.
Lite från hjärnkontoret så här efter Jul...