2019-12-29, 12:12
(2019-12-28, 21:12)Sokrates Skrev:(2019-12-28, 15:12)Hagbard Skrev: Litiumbatteri skulle jag inte vilja ha i en Husvagn dels för ev brand men också för att de ligger i kattegorin farligt gods vilket inte AGM och GEL gör.
Man gör nog klokt i att hålla sig till den batterityp som generatorn och elsystemet i bilen är byggd för. Det blir också svårt att köra mycket ström i 13-polskontakten till husvagnen för att kunna dra nytta av ett litiumbatteriers fördelar med snabb laddning i vagnen.
Elementärt, min käre Watson.
Varför förändra det som tillverkaren tänkt ut från början.
Dom flesta system är uppbyggda med en tanke på funktion, samt en funktion över tid där man använt komponenter som stod till buds just vid detta tillfälle och som ansågs ekonomiskt bra för användaren. Denna kedja av komponenter är då anpassade till varandra för en beräknad livslängd under förutsättning att de sköts enligt föreskrifterna.
Under tiden så utvecklas tekniken och då uppstår det onaturliga, man försöker få in ny teknik i system som är byggda för en äldre teknik.
Sällan så hör man att det viktiga är egentligen att ersätta det som falerat i den teknik man har utan man försöker få in den nya tekniken som i de flesta fall orsakar problem då delkomponenten inte passar in i den teknik man har. Det gäller alla komponenter som "under tid"
byts ut.
Man måste se över hela kedjan av komponenter för att göra sig en uppfattnig om "vad" som skall ersättas och "hur" den skall ersättas.
Det vanligaste måste då vara att varje komponent skall ersättas med en "motsvarande" komponent för att systemet skall återgå till den grundtanke som det var tänkt att det skulle användas för och som det konstruerats och tillverkats för.
Kan egentligen inte vara svårare...