Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bodelsbatterier
#10
(2019-12-28, 14:12)Sokrates Skrev:
(2019-12-28, 11:12)Hagbard Skrev: Fritidsbatterier i campingfordon bör egentligen alltid vara av Gel typ då de räknas som de bästa i denna miljö.

Låter som att jag får titta på batterier av Gel typ när det blir dags att ersätta mina gamla AGM-batterier i såväl husvagnen som campingbilen. Nästa fråga blir då: Vad är det för Gel-batterier som är lämpliga som fritidsbatterier?

Alla GEL som är benämnda som fritids och marinbatterier som klarar låga strömuttag under lång tid fungerar bra i husvagnar och husbilar som bodelsbatterier, om man inte är inne på Lead-Zink Carbon men de är lite dyrare och det säljs det inte så många av då det är slantarna som bestämmer i första hand i stället för förståndet.

Skillnaden mot då startbatterier som är tillverkade för det omvända, skall klara stora strömuttag under kort tid.

Och det gäller att se upp här när man väljer så man får rätt. Det är oftast här som priset avgör för det är olika tillverkningsätt det handlar om.

I detta sammanhang så är det också viktigt att man har klart för sig att man väljer rätt uppladdningsförfarande för den typ av batteri man väljer. Det är lätt att slarva här och "tro" att man kan välja en dussinpryl och få det att fungera över tid.

Det vanligaste när det gäller typerna som AGM, GEL som det säljs en del av är att det slarvas just med uppladdningen. Många är ute och tömmer sinna batterier utan att efter resan se till så batteriet eller batteriena fylls på inför nästa resa. När dom sedan skall ut igen så märks det "ofta" att batterierna tagit slut och problem uppstår som diskutioner om t ex garantiåtagande. Då är det bra med solceller som sköter om detta inför nästa resa.

https://solenergibutiken.se/batteriguiden/

Har haft det på dom flesta av mina vagnar och har aldrig upplevt någe problem med batterierna. I en del fall så har jag haft våta batterier och dessa måste kollas minst en gång i månaden när det gäller elektrolyten så den inte sjunker under nivåmärkningen. Skulle den göra det så kan det gå ganska fort tills det blir sulfaterat och tar slut. Detta ser man oftast på vårarna när folk tar ut sina vagnar och "har" glömt batteriet/batterierna.
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates, yngrot
Svara


Meddelande i denna tråd
Bodelsbatterier - av Ljusne-Håkan - 2019-12-27, 16:12
RE: Bodelsbatterier - av Hagbard - 2019-12-29, 23:12
RE: Bodelsbatterier - av yngrot - 2020-01-01, 11:01
RE: Bodelsbatterier - av Hagbard - 2020-01-01, 12:01
RE: Bodelsbatterier - av Hagbard - 2019-12-31, 11:12
RE: Bodelsbatterier - av Sokrates - 2020-01-01, 12:01
RE: Bodelsbatterier - av Hagbard - 2020-01-01, 13:01
RE: Bodelsbatterier - av Ljusne-Håkan - 2020-01-01, 14:01
RE: Bodelsbatterier - av Sokrates - 2020-01-01, 14:01
RE: Bodelsbatterier - av Ljusne-Håkan - 2020-01-01, 15:01
RE: Bodelsbatterier - av Hagbard - 2020-02-02, 23:02
RE: AGM-batteri tappar helt plötsligt laddning - av Hagbard - 2019-12-28, 14:12

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)