(2019-12-27, 23:12)Sokrates Skrev:(2019-12-27, 22:12)Hagbard Skrev: När det gäller Urladdning av AGM batteri så beror det till 99% av felhantering, många campare "tror" att det är underhållsfritt och tar inte reda på hur känsligt det är egentligen för just "djupurladdning".
Detta får mig osökt att tänka på att jag har något i bakhuvudet om att i fritidsbatterierna är det mer plats mellan botten och plattorna som gör att det kan trilla ner mer material från plattorna, som lär vara fallet vid djupurladdning, innan det blir kortslutning mellan plattorna. Eftersom AGM-batterierna är startbatterier antar jag att de inte har mer plats mellan botten och plattorna än vad som är fallet för vanliga startbatterier och därför tål färre antal djupurladdningar än vanliga fritidsbatterier. Undrar om det finns något AGM-batteri som ett renodlat fritidsbatteri?
För att göra en lång historia kort så kan man tänka sig att det finns "olika marknader" och i ett fall har du rätt när det gäller våta Batterier.
Men, ett stort Men.
Det finns tre grundkrav när man skall välja ett Batteri och det första är:
-Hur skall Batteriet användas?
-Vilka krav ställer användningen?
-Beräkna energibehovet och välj Batteri därefter.
Hur många gör det när det i hundra fall är priset som får avgöra.
Sedan är det att välja leverantör:
- Lågprishandel, lågprishandel säljer oftast Asientillverkade Batterier med återvunnen Bly och inköparen har oftast "noll koll" på tekninken utan det är priset som är avgörande.
-Tappen (Bensinmacken) säljer oftast Batterier i "akuta" situationer och har ett bättre Batteri som i regel levereras av en tillverkare.
-Tillverkaren/Fackhandeln säljer i regel kvalitetsbatterier men anses oftast dyr men där får man bäst rekomendation till det behov man har och priset blir därefter.
Fritidsbatterier i campingfordon bör egentligen alltid vara av Gel typ då de räknas som de bästa i denna miljö.
För övrigt så tillverkas det AGM batterier för olika miljöer och det som lågprishandel mm har är i regel "startbatterier" och sortimenet är litet i förhållande till det som säljs.
Till varje Batteri så finns det en dokumentation som "i regel" ingen läser, denna dokumentation talar om "vad" Batteriet är mest lämpligt till och inget annat.
Ett organ som testar Batterier och klasificerar dom i tre eller flera kattegorier är EUROBAT som ger ut en Guide om deras tester samt provningsmetoder dels för att se hur tekniken uppfylls enligt gällande bestämmelser samt hur de ligger inom de olika prislägena.
Och det är ju alltid så, man får det man betalar för.
Hittade en länk till EUROBAT Guiden på svenska:
http://www.enersys-hawker.com/pdf/eurobat/eurobat_s.pdf
Och en annan som förklarar på svenska:
https://www.dafo.se/globalassets/dokumen...er-agm.pdf