Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bodelsbatterier
#4
(2019-12-27, 19:12)Hagbard Skrev: Och som vi vet så har ju AGM några begränsningar dels värmen och dels urladdningen, att laddcyklerna är ca 400-600 på ett AGM mot 200-400 på ett vanligt vått känner kanske de flesta till. Men att kurvan för laddning är mer känslig när det gäller hög värme kanske inte alla känner till. Men det viktigaste som många inte känner till är att urladdning under 50% i regel tar död på ett AGM batteri och då spelar laddningscyklerna ingen roll.

- - -

Men, vi kanske förstår varför tillverkarna flyttar just AGM Batterierna till ställen i bilen där det inte blir så varmt, om den skall utrustas med start/stopp samt med ett AGM-Batteri.

AGM-batteriers urladdning får du gärna förklara lite närmare.

Jag är med på att AGM-batterier är känsligare för värme och att ha ett AGM-batteri i motorrummet, där det blir rejält varmt, förkortar dess livslängd. Detta är med stor säkerhet anledningen till att mitt AGM-batteri som satt som startbatteri i motorrummmet gav upp. Varta skriver att deras AGM-batterier inte bör laddas när omgivande temperatur är +45C eller mer. Anledningen till att jag stoppade i ett AGM-batteri som startbatteri i motorrummet var att det är väldigt bökigt att få det på plats utan att luta det väldigt mycket.

AGM-batterier är lite som ett vanligt bly-syrabatteri där man har stoppat ner glasfiberväv mellan plattorna. Glasfiberväven absorberar batterisyran, men eftersom glasfiberväven tar upp plats ryms det mindre mängd batterisyra i batteriet. Vissa tror att AGM-batterier inte behöver ventileras, men det är en missuppfattning. AGM-batterier kan gå upp och gasa lika väl som vanliga bly-syrabatterier, vilket bl.a. kan ske när en cell har gett upp. Banner skriver även att när deras AGM-batterier monteras i slutna utrymmen bör man ansluta en evakueringsslang. Samma plastansluting passar på deras AGM-batteri som används till vanliga fritidsbatterier.

Den mindre mängden batterisyra i AGM-batterierna gör dessa batterier känsligare och mindre förlåtande för värme som medför att batterisyra kan gasas bort. Mot denna bakgrund kanske det verkar konstigt att jag ersatte mitt havererade AGM-startbatteri med ett nytt AGM-batteri, beror uteslutande på att det är svårt att lufta in och ur batteriet utan luta det väldigt mycket.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara


Meddelande i denna tråd
Bodelsbatterier - av Ljusne-Håkan - 2019-12-27, 16:12
RE: Bodelsbatterier - av Hagbard - 2019-12-29, 23:12
RE: Bodelsbatterier - av yngrot - 2020-01-01, 11:01
RE: Bodelsbatterier - av Hagbard - 2020-01-01, 12:01
RE: Bodelsbatterier - av Hagbard - 2019-12-31, 11:12
RE: Bodelsbatterier - av Sokrates - 2020-01-01, 12:01
RE: Bodelsbatterier - av Hagbard - 2020-01-01, 13:01
RE: Bodelsbatterier - av Ljusne-Håkan - 2020-01-01, 14:01
RE: Bodelsbatterier - av Sokrates - 2020-01-01, 14:01
RE: Bodelsbatterier - av Ljusne-Håkan - 2020-01-01, 15:01
RE: Bodelsbatterier - av Hagbard - 2020-02-02, 23:02
RE: AGM-batteri tappar helt plötsligt laddning - av Sokrates - 2019-12-27, 21:12

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 3 Gäst(er)