Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bodelsbatterier
#2
Tekniken säger 50% och därefter kan det vara dött då specifika vikten gått ner till 1,22 eller lägre.

I övrigt så är jag av den uppfattningen att de som klagar på Batterier oavsett vilken typ, oavsett vilket märke och oavsett vilken man handlar av så har man inte lärt sig att sköta Batteriet om det sedan inte fungerar som det ska.

Det finns många felkällor för att få ett Batteri att sluta att fungera och det bästa är att inte ta reda på hur det skall skötas.

Speciellt "vissa" campare som inte ens tar del av givna instruktioner för de Batterier dom köper.

När det sedan gäller AGM som såg dagen ljus runt 2004 och som presenterades 27 aug. 2011 på en Auto show i Los Angeles USA monterat i en Toyota RAV 4 automat med den nya tekniken Start/Stopp. Toyota försökte även under 1970 talet att bygga en bil med start/stopp men det föll inte riktigt väl ut då. Världen var nog inte mogen.

När det sedan gäller AGM och vissa bilar som har Batteriet i bakluckan innebar att dom sneglat lite på den nya tekniken och ville förbereda sina vagnar för en sådan introduktion.

Bl a Volvo, som flyttade batteriet till bakluckan för att inte just värmen skulle spela ett spratt och få den dyra tekniken att inte fungera med ett  billigt batteri.

Och som vi vet så har ju AGM några begränsningar dels värmen och dels urladdningen, att laddcyklerna är ca 400-600 på ett AGM mot 200-400 på ett vanligt vått känner kanske de flesta till. Men att kurvan för laddning är mer känslig när det gäller hög värme kanske inte alla känner till. Men det viktigaste som många inte känner till är att urladdning under 50% i regel tar död på ett AGM batteri och då spelar laddningscyklerna ingen roll.

Men att ett vått som också har gränsen 50% är mer "förlåtande" då det "ibland" går att skrämma liv i igen.

Oftast händer dett just vid kallstarter där det står i handboken att startförsök skall max göras i ca 10 sek. och sedan vila en 30 sek. innan ett nytt startförsök görs. Hör ofta på min parkering under vintern vid kall väderlek hur startförsök görs och hur man får ca 60-70 sek. att bli ca 10 är ett räkneunder.

Men, vi kanske förstår varför tillverkarna flyttar just AGM Batterierna till ställen i bilen där det inte blir så varmt, om den skall utrustas med start/stopp samt med ett AGM Batteri.

Det smartaste när det gäller AGM Batteri (eller bilbatteri som sådant) är att under den kalla tiden om man har tillgång till motorvärmare via kabel är att också montera en Laddare som ser till att Batteriet håller en fullgod laddning. Speciell om man bara kör kortare sträckor.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara


Meddelande i denna tråd
Bodelsbatterier - av Ljusne-Håkan - 2019-12-27, 16:12
RE: Bodelsbatterier - av Hagbard - 2019-12-29, 23:12
RE: Bodelsbatterier - av yngrot - 2020-01-01, 11:01
RE: Bodelsbatterier - av Hagbard - 2020-01-01, 12:01
RE: Bodelsbatterier - av Hagbard - 2019-12-31, 11:12
RE: Bodelsbatterier - av Sokrates - 2020-01-01, 12:01
RE: Bodelsbatterier - av Hagbard - 2020-01-01, 13:01
RE: Bodelsbatterier - av Ljusne-Håkan - 2020-01-01, 14:01
RE: Bodelsbatterier - av Sokrates - 2020-01-01, 14:01
RE: Bodelsbatterier - av Ljusne-Håkan - 2020-01-01, 15:01
RE: Bodelsbatterier - av Hagbard - 2020-02-02, 23:02
RE: AGM-batteri tappar helt plötsligt laddning - av Hagbard - 2019-12-27, 19:12

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 2 Gäst(er)