(2019-12-25, 18:12)Ljusne-Håkan Skrev: Hur var det med 230voltsrelänas 12 volts strömåtgång på fricamping? Det står om åtgången i manualen, det kan tömma battrietnpåmtre dygn, men inte hur man undviker den? Men jag antar att man spar den strömmen vid gasoluppvärmning genom att ställa elpatronens effektväljare på noll?
En del som provat det och hoppats att det skulle funka som "Fjällkoppling", men kruxet var att är man borta runt en vecka så kan det tömma Batteriet. Och det upptäckte då en del i fjällen så det var inte bra.
Allså om man ställer huvudbrytaren i "Caravan" läge utan att ha 230 V sladden i (alltså strömlös från 230 V) och ställer pannans knappar på 230V cirkulationspump och knappen för Elpatron i 2000W läget så drar man reläerna för både Cirk. pump och 2000W. och så står det då i en vecka eller så länge Batteriet klarar av det sen är det tomt och ingenting fungerar när 230 V kabeln ansluts.
Det är detta som hänt och som man varnar för.
Vill man ha möjlighet till start av pannan/Elpatron utan att någon "går in" i vagnen så får man skaffa en liten Mascotladdare 12V som man ansluter till ett 230 V uttag i vagnen och den andra delen (12V) till pannans intag för 12V (uppe till höger oavanför knapparna på pannan). Sedan så slår man till knappen för Cirk. pumpen 230V och Elpatronen 2000W och ser till så huvudbrytaren står i mellenläget alltså helt avslagen samt att termostaten är påslagen och inställd för önskad temperatur.
Med detta så fungerar det sedan att då "någon" kopplar in 230V kabeln i vagnen så dar Elpatronerna på och sköter sig själv tills man kommer fram.
Den enda möjlighet man har att få värme via Fjällkoppling är alltid via Elptron aldrig via Gasolpannan.