(2019-12-17, 14:12)Ljusne-Håkan Skrev: Felet som ev är orsaken till alltihop är att jag får 9 volt även på den röda kabeln när den ska vara spänningslös. Fäller jag om kw-väljaren till 2kw blir det som det ska full spänning även på den röda kabeln. Men i 1 kw-läget har den alltså 9 volt, och då misstänker jag att 2kw relät drar lite halvtaskigt och ligger och vibrerar så det slår gnistor, och på bara några minuter blir 230 volts kontakterna överhettade. Kabeln som ska gå vidare därifrån har bränts lös från kortet nu, lika som det blev på det första kortet.
Då kom läget i ny dager. Nu gäller det att hitta felet som gör att det ligger 9v på matningen till reläet för 2000W patronen när det borde vara spänningslöst.
(2019-12-17, 14:12)Ljusne-Håkan Skrev: Enligt Hagbard kan det vara fel på en diod i knappenheten så den släpper igen ström åt bägge hållen, men jag ser ingen diod där inne alls. Det är helt tvärtjockt med kablar i 12-voltsavdelningen, totalt omöjligt för en icke invigd att fatta vad som är fel.
Det kanske tom är så att varken elpatronen är trasig, eller att reläkorten varit trasiga i sig själva, utan att det beror på nåt med 12-voltsstyrningen innan kortet.
Består inte 12v styrningen i äldre husvagnar mestadels av ett antal strömbrytare som är kopplade som logiska kretasar för att erhålla önskvärd funktion? Vill dra mig till minnes att det finns en annan tråd här på forumet där detta framkom (campingforum.net - Koppla termostat). Det kan bli mycket sladdar när man bygger logiken med ett antal flerläges strömbrytare, men i grund och botten är det ganska enkelt. Finns det något elschema att tillgå för 12v-delen?
(2019-12-17, 14:12)Ljusne-Håkan Skrev: Men att jag skulle rota mer i det här själv, nej, det gör jag inte.
Ge inte upp detta kan du lösa, men först måste du felsöka och hitta felet innan du bränner upp något mer.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”