2019-12-17, 14:12
(2019-12-17, 13:12)Sokrates Skrev:230 volts elektriska grejer som jag hållit på med är oftast skitenkla, 12 volt som bilelektriker håller på med, det är nåt helt annat mkt värre.(2019-12-17, 11:12)Hagbard Skrev: Egentligen så är det en ganska enkel konstruktion med reläkort och via överhettningsskydd och driftstermostat.
Beroende på hur schuckokontakten sitter så kommer det in ström endera via reläkortet eller som det borde via driftstermostaten där Nollan styrs via reläkortet.
Men som jag ser på bilderna ovan så är det en del kablar som är skarvade, förmodar dom var brända tidigare då. Men ligger dom "rätt" efter skarvning.
Reläkortet som sådant är egnetligen väldigt enkelt uppbyggt med styrning av 12V.
Se bild:
Såvida något inte är felkopplat ligger problemet till att reläkortet bränns i kretsen för 2000W patronen.
Är alla reläer skadede på det gamla kortet, eller kan du ta ett av dem och byta ut det skadade reläet på det nya kortet?
Går det att se några uppgifter på reläerna om tillverkarer, typ, modellnummer, etc. så man kanske kan hitta och köpa endast nya reläer?
Utifrån vad jag kan se på bilden så verkar 12v-kretsen intakt. Kan det vara så att 2000W patronen är skadad och drar mer ström än vad den skall göra?
Det vore bra att kunna se en bild som även visar andra sidan av kortet.
Jag tror felet uppstått när jag kört pannan i 1kw läget. (det går fortare att få varmt i helt utkyld vagn på 1 kw vattenburet från elpatronen plus 1kw kupevärmare) I 1kw läget ska det komma 12 volt på den grå kabeln så 1kw relät drar och ena patronslingan blir ikopplad. Felet som ev är orsaken till alltihop är att jag får 9 volt även på den röda kabeln när den ska vara spänningslös. Fäller jag om kw-väljaren till 2kw blir det som det ska full spänning även på den röda kabeln. Men i 1 kw-läget har den alltså 9 volt, och då misstänker jag att 2kw relät drar lite halvtaskigt och ligger och vibrerar så det slår gnistor, och på bara några minuter blir 230 volts kontakterna överhettade. Kabeln som ska gå vidare därifrån har bränts lös från kortet nu, lika som det blev på det första kortet.
Enligt Hagbard kan det vara fel på en diod i knappenheten så den släpper igen ström åt bägge hållen, men jag ser ingen diod där inne alls. Det är helt tvärtjockt med kablar i 12-voltsavdelningen, totalt omöjligt för en icke invigd att fatta vad som är fel.
Det kanske tom är så att varken elpatronen är trasig, eller att reläkorten varit trasiga i sig själva, utan att det beror på nåt med 12-voltsstyrningen innan kortet. Helt hopplöst...Och lika hopplöst är det att få kontakt med Caravin o Marin i Valbo. Tji svara i telefon.
Men att jag skulle rota mer i det här själv, nej, det gör jag inte.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.