2019-12-17, 11:12
(2019-12-17, 01:12)Sokrates Skrev:(2019-12-16, 19:12)Ljusne-Håkan Skrev: Som synes, reläkortet är redan sopslut.
Nu gör jag inga fler egna försök, får ta o fundera vilken proffsverkstad jag ska anlita.
PS Signallampan lyser INTE i 2 kw läget!.
Mycket tråkigt att även det nya reläkortet har gått sönder Men inte skall en gammal elektriker ge upp redan Det kan dock vara bra att "ta ett steg tillbaka" och fundera på hur det är tänkt att fungera.
Finns det inte några säkringar i systemet som går i stället för att elda upp reläkortet när det flyter mer ström än vad det är dimensionerat för?
Jag antar att reläerna på reläkortet styr elpatronen/erna. Det är lite synd att du inte kopplade bort elpatronen från reläkortet och spänningsmätte de olika alternativen. Med elpatronen bortkopplad skulle du också kunna mäta så att den inte är kass och t.ex. kortsluter till jord. Har du vagnen inkopplad med jordad kabel, samt sitter det en jordfelsbrytare i vagnen eller på det "landströmsuttaget"?
Nu gäller det att hitta felet som gör att reläkortet eldas upp.
Hur illa skadat är reläkortet och är alla reläerna brända? Med lite tur så kanske det går att hitta ersättningsreläer och byta ut dem så du inte behöver köpa ett nytt reläkort igen.
Har du eller Hagbard något elschema så jag kan se hur det ser ut?
Egentligen så är det en ganska enkel konstruktion med reläkort och via överhettningsskydd och driftstermostat.
Beroende på hur schuckokontakten sitter så kommer det in ström endera via reläkortet eller som det borde via driftstermostaten där Nollan styrs via reläkortet.
Men som jag ser på bilderna ovan så är det en del kablar som är skarvade, förmodar dom var brända tidigare då. Men ligger dom "rätt" efter skarvning.
Reläkortet som sådant är egnetligen väldigt enkelt uppbyggt med styrning av 12V.
Se bild: