2019-12-07, 19:12
(2019-12-07, 18:12)Sokrates Skrev:(2019-12-07, 16:12)Hagbard Skrev:(2019-12-07, 15:12)Sokrates Skrev:(2019-12-07, 13:12)Hagbard Skrev: När du ändå håller på så kontrollera jordledningen från intagscentralen ner till chassit (genom golvet) bör vara minst 4 m2 och helt oförstörd samt att infästningen i chassit inte är oxiderat eller rosstigt eller som i dom flesta fall att kabeln har lossnat från kabelskon och bara hänger där i luften.
Nu fick jag något att tänka på. Är helt säker på att det inte finns och aldrig har funnits någon jordledning från intagscentralen ner till chassit i min "glasfiberlåda".
Om jag hittade rätt elschema för din vagn så verkar det som du har två uttag i vagnen, ett dubbelt och ett enkelt?
Symbolerna i schemat verkar vara för ojordade uttag om det stämmer i verkligheten ?
Men verkar konstigt ändå, borde vara jordade och där intagsjorden går ner till chassit.
Men en glasfiberkaross leder ju inte ström, men för säkerheten i övrigt så bör den vara jordad om du har ett jordat intag till vagnen.
Original sitter det ett dubbeluttag och ett enkeluttag i vagnen som båda är jordade. Nu sitter det fler uttag i vagnen och samtliga är jordade.
Funderar lite på hur det blir om jag kopplar husvagnschassiet till jorden i intagscentralen. Min glasfibervagn är lite att jämnställa med ett trähus. Om vagnen är kopplad till bilen samtidigt som husvagnen är ansluten till "landström" (230v) finns risk att spänningspiken som kommer in via "landströmskablen" går vidare in i bilens chassi och kan skada bilens elektronik. I mitt fall kanske det är bättre att inte jorda chassit och få byta eluttagen i händelse av att åskan rullar in via "landströmskabeln".
Kan inte se något problem med det (kanske någon annan kan), det är två system det enda som är gemensamt är jorden och så ser det ut i alla vaganar som har ett plåtchassi.
Transienten behöver kanske inte alltid komma in via en ledning det kan också komma via luften som en sidourladdning och ge en liten urladning via kaross eller chassi till jord. Enklaste vägen.
Man brukar se dessa sidourladningar som skåror i träd som står i närheten ute på campingar bl a eller mer olyckligt små brännhål i taket eller en sidovägg på husvagnen. Direktträffar ger betydligt större skador och dessa hörs också mycket mer, då hinner man inte räkna ettusenett, ettusentvå, ettusentre, det bara smäller till och allt skakar...