Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Batteriladdare
#4
Hm... I båten har det funkat med CTEK 25 amp och solcell samtidigt i 23 år. Behöver aldrig fylla på batterivatten. Både solcellsregulatorn och CTEKen känner ju av om det går åt ström. Är det full spänning slår bägge ifrån. Är det nån liten ledlampa som slås på en stund kanske solcellsregulatorn är den som först slår till, är det fler grejer som drar mer så sätter även CTEKen igång.
I husvagnen har jag en 15 amp CTEK och en 50 watts solcell. Solcellen har jag inne i vagnen o ställer ut den mot solen om vi wildcampar nån längre stund nånstans. Oftast är den inkopplad även när den ligger i skuggan under sängen.
Jag har ju varit med i båtklubbar i massor av år, och typ alla bobåtar har både solceller plus en laddare, ofta CTEK, har faktiskt aldrig hört om någon som haft problem med att solcellen skulle störa den andra laddaren.
Det kan ju vara så att 230voltladdaren har en gräns vid tex 13,8 volt, sjunker spänningen under där så börjar den ladda. Och solcellsregulatorn kanske har samma gräns högre, vid 14 volt. Är det då en mindre förbrukare som sänker spänningen under 14 volt slår först solcellsladdningen igång. Är det 100 watts panel eller mer räcker det för att ladda tillbaks det man drar ur en solig dag. Blir det natt o man drar ur lika mycket kommer även 230 voltladdaren att mata i ström.
En solig dag när man dragit ur rejält utan laddning hjälps nog både solcell o laddare åt att fylla batteritanken.
Fast ger solcellen en mkt högre spänning kanske den lurar 230 voltsladdaren att det är fullt i batterierna? Blir det så borde det räcka med en brytare på kabeln från solcellen, så man kan slå av den när man står "på elstolpe". 230-voltsladdaren kan vara inkopplad hela tiden oavsett om vagnen är ansluten till nätet.
På CTEK ser man ju på lamporna om den laddar eller inte. Den jag har låter en del också den första timmen man laddar när man varit utan laddning ett par dagar.

Vilket som har både jag o alla jag känner bra erfarenhet av CTEK. 10 amp räcker nog väldigt långt.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • BEAN, Sokrates
Svara


Meddelande i denna tråd
Batteriladdare - av BEAN - 2019-10-09, 23:10
RE: Batteriladdare - av Hagbard - 2019-10-10, 08:10
RE: Batteriladdare - av BEAN - 2019-10-10, 09:10
RE: Batteriladdare - av Ljusne-Håkan - 2019-10-13, 11:10

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)