2019-03-11, 16:03
(Detta inlägg var senast redigerat: 2019-03-11, 16:03 av Hagbard.
Edit Reason: Felstavning så klart
)
Nu börjar det bli vår så då måste man gå igenom pryttlarna innan den riktiga säsongen börjar (krav från chefen).
Tittade lite på just Cirkulationspumpen nu som jag tog in i vintras och den såg fortfarande skaplig ut då den sitter på en Primus 2490 (sommarvagnen egentligen en Hobby från 1992).
Det jag upptäckte var att det var kallödninagr på båda polerna så det får jag åtgärda, var lite mysko förra sommaren då man fick knacka till den lite för att den skulle gå (typiskt Volvobeteende).
Men så här ser den ut med en Premotecmotor från Holland som man kan återskaffa från Farnell i England.
Bild 1
![[Bild: JSGk5ra.jpg]](https://i.imgur.com/JSGk5ra.jpg)
Inte i så dåligt skick, beror kanske på att man tar in den, fastsättninger sker med 2 skruvar mot pannan och man behöver inte skruva ur dom helt bara lossa lite. Sedan så sitter underdelen med 3 skruvar endera spår eller nyare Torx, enkelt att ta bort inget vatten behöver tömmas.
Med nr bild 2
![[Bild: WP24gf0.jpg]](https://i.imgur.com/WP24gf0.jpg)
Med Premotec nr.
Bild 3
![[Bild: 9Un5Wcl.jpg]](https://i.imgur.com/9Un5Wcl.jpg)
Kallödningar på båda poler.
Bild 4
![[Bild: 4CZ4mNa.jpg]](https://i.imgur.com/4CZ4mNa.jpg)
Springan där man kommer åt fastsättningen av motorn, en liten insexnyckel krävs.
Bild 5
![[Bild: 6G9RcYc.jpg]](https://i.imgur.com/6G9RcYc.jpg)
Magneten för drivningen, motorn räknas som en torr motor och driver pumphjulet via en magnet.
Er Hagbard
Tittade lite på just Cirkulationspumpen nu som jag tog in i vintras och den såg fortfarande skaplig ut då den sitter på en Primus 2490 (sommarvagnen egentligen en Hobby från 1992).
Det jag upptäckte var att det var kallödninagr på båda polerna så det får jag åtgärda, var lite mysko förra sommaren då man fick knacka till den lite för att den skulle gå (typiskt Volvobeteende).
Men så här ser den ut med en Premotecmotor från Holland som man kan återskaffa från Farnell i England.
Bild 1
![[Bild: JSGk5ra.jpg]](https://i.imgur.com/JSGk5ra.jpg)
Inte i så dåligt skick, beror kanske på att man tar in den, fastsättninger sker med 2 skruvar mot pannan och man behöver inte skruva ur dom helt bara lossa lite. Sedan så sitter underdelen med 3 skruvar endera spår eller nyare Torx, enkelt att ta bort inget vatten behöver tömmas.
Med nr bild 2
![[Bild: WP24gf0.jpg]](https://i.imgur.com/WP24gf0.jpg)
Med Premotec nr.
Bild 3
![[Bild: 9Un5Wcl.jpg]](https://i.imgur.com/9Un5Wcl.jpg)
Kallödningar på båda poler.
Bild 4
![[Bild: 4CZ4mNa.jpg]](https://i.imgur.com/4CZ4mNa.jpg)
Springan där man kommer åt fastsättningen av motorn, en liten insexnyckel krävs.
Bild 5
![[Bild: 6G9RcYc.jpg]](https://i.imgur.com/6G9RcYc.jpg)
Magneten för drivningen, motorn räknas som en torr motor och driver pumphjulet via en magnet.
Er Hagbard