Batteriet är ganska orkeslöst. Jag stoppade i det i bilen efter att ha laddat det för att driva larmet under tiden som jag tog ut och laddade det Varta-batteri som jag köpte förra året. Kommer inte ihåg exakt hur många dagar batteriet satt i bilen, men det var nog 4-5 dagar. Det gick att låsa upp dörrarna med centrallåset, men inte mycket mer än så. Volmätaren i bilen visade 10,5v.
Nu har jag laddat upp Varta-batteriet igen och låtit batterierna byta plats. Nu bör jag ha ca två veckor på mig att pilla med det gamla Banner-batteriet innan larmet drar ut Varta-batteriet till 12,4v och jag behöver stoppa tillbaka det gamla trötta batteriet för att driva larmet under tiden som jag laddar Varta-batteriet under något dygn.
Jag tog bort de batteridekaler som sitter över skyddslocken på Banner-batteriet. Sedan gick det enkelt att lirka loss skyddslocken för varje cell. Därunder sitter förskruvade lock med sexkantgrepp. Provade att skruva loss samtliga lock och kunde se hur det såg ut inne i batteriet. Hade inte den bästa belysningen, så det var svårt att se vätskan. Det var dock lite fukt av vätska på skruvlockens undersida. Blir till att ordna med bättre belysning, så jag kan se ner i hålen bättre. Skall också försöka ta några bilder och visa hur det ser ut.
Därefter skall jag försiktigt fylla på med lite batterivatten i cellerna och se om det är någon skillnad i hur mycket vätska som behöver fyllas på i de olika cellerna. Vill minnas att jag skall ha en oanvänd liten doseringsspruta, som jag får försöka leta upp. Med sprutan blir det enklare att få bra kontroll av hur mycket battrivatten som fylls på, samtidigt som man kan fylla på väldigt lite åt gången. När battericellerna har lika mycket vätska sätter jag tillbaka proparna och har för avsikt att köra på batteriet med "Recond-läget" i min CTEK-laddare. Därefter blir det till att kontrollera vätskenivån i battericellerna igen.
Nu har jag laddat upp Varta-batteriet igen och låtit batterierna byta plats. Nu bör jag ha ca två veckor på mig att pilla med det gamla Banner-batteriet innan larmet drar ut Varta-batteriet till 12,4v och jag behöver stoppa tillbaka det gamla trötta batteriet för att driva larmet under tiden som jag laddar Varta-batteriet under något dygn.
Jag tog bort de batteridekaler som sitter över skyddslocken på Banner-batteriet. Sedan gick det enkelt att lirka loss skyddslocken för varje cell. Därunder sitter förskruvade lock med sexkantgrepp. Provade att skruva loss samtliga lock och kunde se hur det såg ut inne i batteriet. Hade inte den bästa belysningen, så det var svårt att se vätskan. Det var dock lite fukt av vätska på skruvlockens undersida. Blir till att ordna med bättre belysning, så jag kan se ner i hålen bättre. Skall också försöka ta några bilder och visa hur det ser ut.
Därefter skall jag försiktigt fylla på med lite batterivatten i cellerna och se om det är någon skillnad i hur mycket vätska som behöver fyllas på i de olika cellerna. Vill minnas att jag skall ha en oanvänd liten doseringsspruta, som jag får försöka leta upp. Med sprutan blir det enklare att få bra kontroll av hur mycket battrivatten som fylls på, samtidigt som man kan fylla på väldigt lite åt gången. När battericellerna har lika mycket vätska sätter jag tillbaka proparna och har för avsikt att köra på batteriet med "Recond-läget" i min CTEK-laddare. Därefter blir det till att kontrollera vätskenivån i battericellerna igen.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”