Insåg att jag hade missat att berätta att jag köpte ett nytt Varta AGM-batteri (Varta Silver Dynamic G14 AGM 95Ah) från Tyskland i december förra året, för 169,90 EUR.
Jag vill minnas att Varta uppgav att AGM-batterier inte skall laddas i temperaturer över +45 C, då det föreligger risk att den vätskan som är bunden i glasfibermattorna "kokar bort". Förmodligen är det detta som har skett med mitt gamla AGM-batteriet. Temperaturen låg stadigt på +37 C i skuggan när vi körde genom Spanien och eftersom batteriet sitter i motorrummet blir det av naturliga skäl ännu varmare där, även om det finns en avskärmning i plast vid batteriutrymmet.
Även om det inte går att använda det gamla AGM-batteriet som startbatteri fungerar det bl.a till att driva en 12v LED-arbetsbelysning som jag har där jag inte har tillgång till 230v-eluttag.
Jag vill minnas att Varta uppgav att AGM-batterier inte skall laddas i temperaturer över +45 C, då det föreligger risk att den vätskan som är bunden i glasfibermattorna "kokar bort". Förmodligen är det detta som har skett med mitt gamla AGM-batteriet. Temperaturen låg stadigt på +37 C i skuggan när vi körde genom Spanien och eftersom batteriet sitter i motorrummet blir det av naturliga skäl ännu varmare där, även om det finns en avskärmning i plast vid batteriutrymmet.
Även om det inte går att använda det gamla AGM-batteriet som startbatteri fungerar det bl.a till att driva en 12v LED-arbetsbelysning som jag har där jag inte har tillgång till 230v-eluttag.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”