2018-10-14, 20:10
Tack BoUte! Där fick jag lite att fundera på. Det är en Trumatic. Minns inte nu om den heter 3002 eller 3004 men funktionen är nog ganska likvärdig. En del har elektrisk tändare och en del manuell. På vår förra vagn var den elektrisk och på denna är den manuell. Brukar oftast räcka med ett tryck på tändknappen för att den ska gå igång. Vagnen är från 2012 och pannan är inte använd så mycket. Det gör att jag tyckte det kändes lite långsökt att delar i den redan krånglar. Men...man ska aldrig säga aldrig. Det man ofta ser på dessa är att materialet korroderar ganska mycket i delarna mot golvet. Vägsalt känns inte som de är helt optimerade för.
För att felsöka vidare om felet ligger i pannan eller ventilen får jag helt enkelt försöka hitta ett läge på ventilen där pannan går bra och därefter göra ett antal start, drift och stopp av pannan utan att stänga ventilen mellan. Upptår felet igen då, så bör felet ligga i pannan. Det har blivit en vana att stänga ventilen för respektive förbrukare vi inte använder.
För att felsöka vidare om felet ligger i pannan eller ventilen får jag helt enkelt försöka hitta ett läge på ventilen där pannan går bra och därefter göra ett antal start, drift och stopp av pannan utan att stänga ventilen mellan. Upptår felet igen då, så bör felet ligga i pannan. Det har blivit en vana att stänga ventilen för respektive förbrukare vi inte använder.