I syfte att "dra ut" luft i de två vanliga djurtransportboxar, som utgör en integrerad del i den stora tvåvånings-transportburen, monterade jag 120 mm PC-fläktar i de bakre gavlarna på transportburarna.
Dessa fläktar styrs av en rumstermostat som sitter mellan de två transportburarna. Termostaten blir åtkomlig när man tar bort den yttre transportburen.
Campingbilen, som är en 8-sätes VW Caravelle för persontransport, är utrustad med friskluftsventilation i taket för det bakre passagerarutrymmet. Luftkonditioneringen (AC) i bilen verkar dock bara för de friskluftsventiler som sitter i instrumentbrädan i förardelen. När det är varmt ute och man måste köra med ACn får man stänga av fläkten för det bakre passagerarutrymet för att undvika att blåsa in varm luft bak i bilen. Framsätena har en tendens att "blockera" spridning av den kalla luften till det bakre passagerarutrymmmet. Till en början med använde jag en USB-fläkt för att blåsa in kallare luft i framkant av den stora transportburen. USB-fläkten störde i bilradion så nu har jag installerat tre stycken 140 mm PC-fläktar i framkant på transportburen. Fläktarna är kopplade via en 3-lägesströmbrytare (on-off-on), så man kan välja: Kontinuerlig drift, Avstängda, Eller låta dom styras av samma rumstermostat som styr de två fläktar som sitter i gavlarna på de vanliga transportburarna.
Så här ser fläktarnas placering ut inifrån transportburen. Tillhöger i bild kan man även skymta de två plastburkar för bordsmargarin som utgör deras vattenskål och skål för torrfoder.
Så här ser det ut när "huliganerna" vilar i buren.
Dessa fläktar styrs av en rumstermostat som sitter mellan de två transportburarna. Termostaten blir åtkomlig när man tar bort den yttre transportburen.
Campingbilen, som är en 8-sätes VW Caravelle för persontransport, är utrustad med friskluftsventilation i taket för det bakre passagerarutrymmet. Luftkonditioneringen (AC) i bilen verkar dock bara för de friskluftsventiler som sitter i instrumentbrädan i förardelen. När det är varmt ute och man måste köra med ACn får man stänga av fläkten för det bakre passagerarutrymet för att undvika att blåsa in varm luft bak i bilen. Framsätena har en tendens att "blockera" spridning av den kalla luften till det bakre passagerarutrymmmet. Till en början med använde jag en USB-fläkt för att blåsa in kallare luft i framkant av den stora transportburen. USB-fläkten störde i bilradion så nu har jag installerat tre stycken 140 mm PC-fläktar i framkant på transportburen. Fläktarna är kopplade via en 3-lägesströmbrytare (on-off-on), så man kan välja: Kontinuerlig drift, Avstängda, Eller låta dom styras av samma rumstermostat som styr de två fläktar som sitter i gavlarna på de vanliga transportburarna.
Så här ser fläktarnas placering ut inifrån transportburen. Tillhöger i bild kan man även skymta de två plastburkar för bordsmargarin som utgör deras vattenskål och skål för torrfoder.
Så här ser det ut när "huliganerna" vilar i buren.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”