Det gäller att tänka på att det inte blir för varmt när man reser med katter i varmt klimat. Inför den första resan med katterna för fem år sedan skaffade jag ventilationsgaller som man sätter upptill i framdörrarnas sidorutor. Därefter monterade jag fyra stycken 80 mm PC-fläktar på det ena ventilationsgallret för att erhålla effektivare ventilation. Fläktarna styrs av en rumstermostat. Så här ser det ut när ventilationsgallret är i transport läge:
Senare har jag även utrustat det andra ventilationsgallret med ytterligare fyra PC-fläktar av samma storlek. Dessa fläktar styrs av en termoströmbrytare som jag hade liggande och som är fast inställd på 40 C. Detta är naturligtvis för varmt för katterna, men jag använder mig av ventilationen också när bilen är parkerad i solen utan katter i bilen.
När samtliga åtta fläktar snurrar känner man hur det sugs in uteluft genom bilens ventiler på instrumentbrädan.
Senare har jag även utrustat det andra ventilationsgallret med ytterligare fyra PC-fläktar av samma storlek. Dessa fläktar styrs av en termoströmbrytare som jag hade liggande och som är fast inställd på 40 C. Detta är naturligtvis för varmt för katterna, men jag använder mig av ventilationen också när bilen är parkerad i solen utan katter i bilen.
När samtliga åtta fläktar snurrar känner man hur det sugs in uteluft genom bilens ventiler på instrumentbrädan.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”