2018-05-16, 19:05
Lite vårinformation när cirkulationspumpen inte vill gå som den ska.
Primus cirkulationspumpar som är godkända för att sitta i gasolkofferten och har ett godkännandeintyg från bl a tidigare Statens provningsanstallt numera Sveriges Tekniska Forskningsinstitut och benämnes SP.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_T...stitut_A/S
Denna cirkulationspump som många säger har en så dålig motor att dom bara går sönder är mer skrönor än vad tillverkaren anser.
Själva motorn görs numera av Premotec och är en borstmotor med ädelsetensborstar och inte grafit/kol. Då motorn är av OEM typ, speciellt beställt av tillverkaren för att cirkulationspumpen skall ha en så lång säker driftstid som möjligt. Samt att den är gnistsäker.
Samma typ av motor är också vanlig i dyrare skivspelare där man vill ha en lång livslängd och en problemfri gång.
Däremot har miljön stora påverkningar då Primus cirkulationspumpar oftast sitter i en fuktig utomhusmiljö.
Underhållet som var och en bör lägga lite tid på är bl a att se till så den får en chans att fungera då brukar den fungera i ca 30 till 40 år utan problem.
Tycker man det är kort tid så bör man inte ha en Husvagn, då skall man hellre satsa på en sommarstuga.
Lite då hur man kan sköta sin Primus cirkulationspump:
Ett bra sätt är att ta bort den inför vintern om man inte skall använda vagnen på vintern, det är bättre att förvara den inomhus torrt och fint (precis som man gör med färskvattenpumpen och toapumpen). Samtidigt som man smörjer axeln med lite 5 56 som ger underverk samt att man inspekterar så det inte ligger glykolvatten på den nedre delen som skall vara torr. Finns det glykolvatten där så kan orsaken vara att den övre "våta" delen är sprucken och att det läcker ner till den nedre "torra" delen där motoraxeln sitter fäst i magneten. Detta kan ge en havererad motor som oftast har rostat ihop totalt så ett byte måste ske.
Tidigare så fans den övre "våta" delen som reservdel men har nu försvunnit från dom flesta reservdelshandlare.
Även motorn fans som reservdel tidigare men även den har försvunnit från handlarna, men den går att få tag i via Farnell i England men då motorerna är ganska dyra så brukar det var bättre att köpa en ny pump för ca 14-1700 kr.
Lite anvisningar hur man gör:
Inget vatten behöver släppas ut eller inga klämmtänger behövs för denna operation.
Lossa först på Elanslutningen till pannan.
Steg 1 är att montera bort pumpen från pannan och den sitter med två (2) stjärnskruvar i splitsade urtag på pumpen (nummer 1 på bild) så man behöver inte skruva ur skruvarna helt utan man lossar dom lite och lyfter pumpen uppåt.
Varför man lossar den från pannan innebär att det blir enklare att komma åt dom tre skruvarna i delningen mellan den undre och övre delen.
Steg 2 är att ta bort den undre delen (den torra) från den övre (den våta) genom tre (3) stycken skruvar (nummer 2 på bild), i dom äldre sitter det spårskruv och i dom nyare så är det Torx.
Steg 3 är att inspektera om det finns glykolvatten eller som i många fall bara vatten i överdelen på den undre halvan som nu är borttagen. Skulle det finnas vatten där så kan man misstänka att det i den övre "våta" har blivit någon spricka p g a för dålig glykolblandning.
Steg 4 blir att smörja drivaxeln genom det lilla hålet där insexskruven sitter som håller magneten till motoraxeln (se tidigare sprängbild här ovan). I detta läge så kan man kränga av gummihöljet över motorn för inspektion så man ser om den har farit illa eller om den behöver rengöras från rost oxid eller annat jox. Smörj gärna utsidan av motorn med lite siliconfett, det brukar hålla undan en del fukt bl a.
En liten bild med några siffror som hänvisar till ovanstående text:
Primus cirkulationspumpar som är godkända för att sitta i gasolkofferten och har ett godkännandeintyg från bl a tidigare Statens provningsanstallt numera Sveriges Tekniska Forskningsinstitut och benämnes SP.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_T...stitut_A/S
Denna cirkulationspump som många säger har en så dålig motor att dom bara går sönder är mer skrönor än vad tillverkaren anser.
Själva motorn görs numera av Premotec och är en borstmotor med ädelsetensborstar och inte grafit/kol. Då motorn är av OEM typ, speciellt beställt av tillverkaren för att cirkulationspumpen skall ha en så lång säker driftstid som möjligt. Samt att den är gnistsäker.
Samma typ av motor är också vanlig i dyrare skivspelare där man vill ha en lång livslängd och en problemfri gång.
Däremot har miljön stora påverkningar då Primus cirkulationspumpar oftast sitter i en fuktig utomhusmiljö.
Underhållet som var och en bör lägga lite tid på är bl a att se till så den får en chans att fungera då brukar den fungera i ca 30 till 40 år utan problem.
Tycker man det är kort tid så bör man inte ha en Husvagn, då skall man hellre satsa på en sommarstuga.
Lite då hur man kan sköta sin Primus cirkulationspump:
Ett bra sätt är att ta bort den inför vintern om man inte skall använda vagnen på vintern, det är bättre att förvara den inomhus torrt och fint (precis som man gör med färskvattenpumpen och toapumpen). Samtidigt som man smörjer axeln med lite 5 56 som ger underverk samt att man inspekterar så det inte ligger glykolvatten på den nedre delen som skall vara torr. Finns det glykolvatten där så kan orsaken vara att den övre "våta" delen är sprucken och att det läcker ner till den nedre "torra" delen där motoraxeln sitter fäst i magneten. Detta kan ge en havererad motor som oftast har rostat ihop totalt så ett byte måste ske.
Tidigare så fans den övre "våta" delen som reservdel men har nu försvunnit från dom flesta reservdelshandlare.
Även motorn fans som reservdel tidigare men även den har försvunnit från handlarna, men den går att få tag i via Farnell i England men då motorerna är ganska dyra så brukar det var bättre att köpa en ny pump för ca 14-1700 kr.
Lite anvisningar hur man gör:
Inget vatten behöver släppas ut eller inga klämmtänger behövs för denna operation.
Lossa först på Elanslutningen till pannan.
Steg 1 är att montera bort pumpen från pannan och den sitter med två (2) stjärnskruvar i splitsade urtag på pumpen (nummer 1 på bild) så man behöver inte skruva ur skruvarna helt utan man lossar dom lite och lyfter pumpen uppåt.
Varför man lossar den från pannan innebär att det blir enklare att komma åt dom tre skruvarna i delningen mellan den undre och övre delen.
Steg 2 är att ta bort den undre delen (den torra) från den övre (den våta) genom tre (3) stycken skruvar (nummer 2 på bild), i dom äldre sitter det spårskruv och i dom nyare så är det Torx.
Steg 3 är att inspektera om det finns glykolvatten eller som i många fall bara vatten i överdelen på den undre halvan som nu är borttagen. Skulle det finnas vatten där så kan man misstänka att det i den övre "våta" har blivit någon spricka p g a för dålig glykolblandning.
Steg 4 blir att smörja drivaxeln genom det lilla hålet där insexskruven sitter som håller magneten till motoraxeln (se tidigare sprängbild här ovan). I detta läge så kan man kränga av gummihöljet över motorn för inspektion så man ser om den har farit illa eller om den behöver rengöras från rost oxid eller annat jox. Smörj gärna utsidan av motorn med lite siliconfett, det brukar hålla undan en del fukt bl a.
En liten bild med några siffror som hänvisar till ovanstående text: