(2018-02-05, 11:02)Hagbard Skrev: Förbi detta garage så kunde man se en väldigt välklädd herre komma på vårkanten i sin 1951 års Rolls Royce med KdM på dörren.
Sakta och makligt for han förbi på vårkanterna i fint väder då han skulle ut till sin Ö som han köpt av Helge Axelsson Johnson.
Den väldigt välklädda herren som gled fram i en Rolls Royce med KdM på dörren bör ha varit Kar de Mumma. Bilen finns på Motormuséet i Motala.
Naturligtvis spelas "Jazzgossen" när revykungen Karl Gerhards Daimler från 1961 skall beskådas. Vid sidan om lutar sig Erik Zetterström alias "Kar de Mumma" i full skala förnöjt mot sin kära Rolls Royce. Det är en av Sveriges mest fotograferade bilar.
(www.motormuseum.se/bilar)
Om Helge Axelsson Johnson går att läsa:
I början av 1910-talet förvärvade han flera stora gods i Södertörn, bland andra Berga i Västerhaninge socken 1912, där han även uppförde Berga slott, ritat av Torben Grut, som stod färdigt 1915. . . I anslutning till gården grundade han en lantbruksskola och anlade en vidsträckt jaktpark. Bland gästerna i parken återfanns ofta även HM Gustaf V, vilken som tack 1922 utnämnde Helge till hovjägmästare.
(sv.wikipedia.org/wiki/Helge_Axelsson_Johnson)
Jag antar att vi är i trakterna runt Södertörn och Berga utan att kunna vara mer specifik. Några uppgifter om att Kar de Mumma hade köpt en Ö av Helge Axelsson Johnson hittar jag inte.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”