2018-01-10, 21:01
(2018-01-09, 22:01)Hagbard Skrev:(2018-01-09, 21:01)Anden Skrev: Tack Hagbard. Det var nog 55 grader jag läste om ordinarie drifttemperatur, inte 50 som jag skrev. Hade dock inte begripit det du förklarade - dvs att varmvattentemperaturen följer temperaturen på glykolen. Då slipper jag min följdfråga - om det är normalt med bara 4-5 graders skillnad på framledning och retur. Nu visar det sig ju helt enkelt att jag inte har en aning om returtemperaturen.
Det är lite överkurs att ha koll på returvärmen, de enda system jag vet är fjärrvärme där vill man ha koll på returen.
I ditt fall så finns det två begränsningar, dels pannans drifttemperatur samt bryttermostat för temp. över detta värde.
Är du däremot lite nyfiken så köp en mini/max termometer med en givare på sladd som du sätter på pannans returledning då kan du hålla koll på vad det pendlar emellan.
Medveten om att det är lite överkurs . Jag var orolig över att något inte var som det skulle med värmen då vagnen inte orkade hålla 20 grader inne med -5 grader ute (och blåst) på 10 ampere (2KW). Men har sökt mig till att det inte är helt ovanligt om man har lite längre vagn (740 i vårt fall).
Hade tidigare en Kabe 540 från 80-talet och den klarade sig fint på 2 kW till betydligt lägre temperaturer och det lurade mig nog. När jag nu räknar lite på det skiljer ju luftvolymen en hel del.
Hittade inga invändiga mått så nu blir det äpplen och päron. Men räcker för en grov uppskattning. Gamla Kaben hade utvändiga måtten 535 x 230 vilket ger en yta på 12,3 m2. Med 195 cm invändig takhöjd ger det en luftvolym på 24 m3. Nuvarande vagn har måtten 740 x 252 = 18,6 m2. Räknat på samma takhöjd blir det 36,3 m3. Sålunda ca 50 % större volym att värma upp. Inte undra på att den 30 år modernare konstruktionen inte kan kompensera för den större volymen...