2024-07-08, 23:07
Just den sortens symptom hade jag i min förra vagn, köpt begagnad.
Ibland löste säkringen ut om det var kallt och elpatronerna i pannan gick ordentligt. Trots att det var en Alde Compact 3000 med 2 kW eleffekt, något den säkringen skulle klara utan problem.
När det hade hänt några gånger fick jag ju göra något. Mätte strömmen, men det var inga problem. Ändå löste säkringen ibland.
Plockade isär elcentralen och då visade det sig att förra (första) ägaren hade tydligen haft problem med anslutningen under säkringen. Den var blå/svart. Dessutom hade han försökt göra något slags "reparation", men han var uppenbarligen inte kunnig på något elektriskt.
Resultatet av detta blev att anslutningen till automatsäkringens undersida gick så varm vid belastning att den hettade upp själva säkringen som då löste ut termiskt.
Så det behöver inte vara överström för att säkringen ska lösa ut. Det kan vara en dålig anslutning som skapar värmen.
Med tångamperemeter är det i regel ganska lätt att kolla att strömmen inte är för hög.
Ibland löste säkringen ut om det var kallt och elpatronerna i pannan gick ordentligt. Trots att det var en Alde Compact 3000 med 2 kW eleffekt, något den säkringen skulle klara utan problem.
När det hade hänt några gånger fick jag ju göra något. Mätte strömmen, men det var inga problem. Ändå löste säkringen ibland.
Plockade isär elcentralen och då visade det sig att förra (första) ägaren hade tydligen haft problem med anslutningen under säkringen. Den var blå/svart. Dessutom hade han försökt göra något slags "reparation", men han var uppenbarligen inte kunnig på något elektriskt.
Resultatet av detta blev att anslutningen till automatsäkringens undersida gick så varm vid belastning att den hettade upp själva säkringen som då löste ut termiskt.
Så det behöver inte vara överström för att säkringen ska lösa ut. Det kan vara en dålig anslutning som skapar värmen.
Med tångamperemeter är det i regel ganska lätt att kolla att strömmen inte är för hög.