2024-06-04, 23:06
Hej! Jag har ett problem med min Alde Comfort 2921 (sitter i en Cabby från 1988). Pilotbrännaren tänder fint och brinner med blå låga. Men så vitt jag kan se startar inte huvudbrännaren, alternativt brinner den väldigt svagt. Den funkade senast i augusti förra året, har inte använt den sen dess.
Jag gör så här:
Gasoltuben är helt öppen
Gasolventilen till pannan är öppen
Vrider vredet till tändläget, man hör då ett tydligt klickljud, tror det är magnetventilen som öppnar?
Trycker ned vredet så att pilotlågan tänder, släpper upp och vrider sedan vredet till driftläge (någon av stegen 1-7)
Men huvudbrännaren tänder inte.
På panelen har jag valt 12v cirkpump, Termostatläge
Termostaten på väggen funkar fint, cirkpumpen slår på/av vid rätt gradantal på termostaten. Vid testerna har jag kört med cirkulationspumpen konstant igång.
Jag har även testat att skruva lite upp och ned på modereringsskruven som sitter på gasolautomatikenheten, utan resultat.
Jag har kollat skorstenen uppifrån och den ser tom och fin ut, inga getingbon eller annat som täpper till.
Detsamma på luftintaget under vagnen, inget som blockerar. Dock verkar insugningstratten som ska sitta på luftintaget under vagnen ha ramlat av, kan detta påverka att huvudbrännaren inte tänder? 🤔 https://www.loofsgasol.se/reservdelar/84...2928-2921/
Någon som har några idéer? Kommer det ingen gas alls till huvudbrännaren, hur styrs isf detta? Eller kommer det gas men den tänder inte pga pilotlågan har hamnat ur läge?
Har förstått att man bör blåsa rent runt pilotbrännaren, huvudbrännarens övre nät och huvudbrännarens själva munstycke. Men hur kommer man åt det sistnämnda, det sitter ju långt ned bakom en plåt som i sin tur sitter bakom alla gasolledningarna. Måste jag demontera hela pannan för att komma åt?
Jag gör så här:
Gasoltuben är helt öppen
Gasolventilen till pannan är öppen
Vrider vredet till tändläget, man hör då ett tydligt klickljud, tror det är magnetventilen som öppnar?
Trycker ned vredet så att pilotlågan tänder, släpper upp och vrider sedan vredet till driftläge (någon av stegen 1-7)
Men huvudbrännaren tänder inte.
På panelen har jag valt 12v cirkpump, Termostatläge
Termostaten på väggen funkar fint, cirkpumpen slår på/av vid rätt gradantal på termostaten. Vid testerna har jag kört med cirkulationspumpen konstant igång.
Jag har även testat att skruva lite upp och ned på modereringsskruven som sitter på gasolautomatikenheten, utan resultat.
Jag har kollat skorstenen uppifrån och den ser tom och fin ut, inga getingbon eller annat som täpper till.
Detsamma på luftintaget under vagnen, inget som blockerar. Dock verkar insugningstratten som ska sitta på luftintaget under vagnen ha ramlat av, kan detta påverka att huvudbrännaren inte tänder? 🤔 https://www.loofsgasol.se/reservdelar/84...2928-2921/
Någon som har några idéer? Kommer det ingen gas alls till huvudbrännaren, hur styrs isf detta? Eller kommer det gas men den tänder inte pga pilotlågan har hamnat ur läge?
Har förstått att man bör blåsa rent runt pilotbrännaren, huvudbrännarens övre nät och huvudbrännarens själva munstycke. Men hur kommer man åt det sistnämnda, det sitter ju långt ned bakom en plåt som i sin tur sitter bakom alla gasolledningarna. Måste jag demontera hela pannan för att komma åt?