2023-12-04, 14:12
Det är ett så kallat dubbelmassesvänghjul du har. Till skillnad från ett gammaldags svänghjul, som är en roterande klump, har dubbelmassehjulen en klump som är fäst på motorns utgående axel och en annan som är fäst på växellådans ingående axel. Då massorna är separata kan de anpassas mer optimalt till resonansfrekvensen för respektive enhet, så de går så jämnt som möjligt. Kopplingen mellan massorna är via fjädrar.
Motorer som går ryckigt, typ de med få cylindrar eller starka dieslar har vanligtvis dubbelmassehjul idag. Men det förekommer även på motorer som inte nödvändigtvis behöver dem. Ibland av komfortskäl, ibland av miljöskäl.
Flitigt användande av ekonomisk körteknik, alltså låga varvtal så mycket som möjligt, sliter ut hjulen i förtid. Att påbörja även kraftiga accelerationer från låga varvtal, en teknik som lärs ut idag som mer ekonomisk, är döden i grytan för dessa dubbelmassesvänghjul.
Dubbelmassehjulen förekommer i bilar med manuella- och robotlådor (dubbelkopplingslådor). Automatlådor med hydraulisk momentomvandlare saknar dubbelmassesvänghjul. Där är pumphjulet svänghjul i stället.
Motorer som går ryckigt, typ de med få cylindrar eller starka dieslar har vanligtvis dubbelmassehjul idag. Men det förekommer även på motorer som inte nödvändigtvis behöver dem. Ibland av komfortskäl, ibland av miljöskäl.
Flitigt användande av ekonomisk körteknik, alltså låga varvtal så mycket som möjligt, sliter ut hjulen i förtid. Att påbörja även kraftiga accelerationer från låga varvtal, en teknik som lärs ut idag som mer ekonomisk, är döden i grytan för dessa dubbelmassesvänghjul.
Dubbelmassehjulen förekommer i bilar med manuella- och robotlådor (dubbelkopplingslådor). Automatlådor med hydraulisk momentomvandlare saknar dubbelmassesvänghjul. Där är pumphjulet svänghjul i stället.