(2021-02-16, 13:02)apersson850 Skrev: Alde anger själva att om man använder deras egna "kvalitetsglykol", då behåller den sina frost- och korrosionsskyddande egenskaper så pass att det räcker att byta vart femte år.
Köper man glykol av dålig kvalité (enligt Aldes definition är det nog allt som det inte står Alde på, fast de skriver de inte, för då kunde någon klaga på vilseledande marknadsföring), då bör man byta vartannat år.
Undrar om du har belägg för ditt påstående?
I grunden så finns det ingen dålig Glykol, all Glykol är av bra kvalitét och gör vad den skall göra, förhindra frysrisk.
Sedan så uppstår det ett visst dilemma?
Hur är systemet uppbygt som skall skyddas förutom frysrisken?
Är det ett rent aluminiumsystem (nyare bilmotorer)?
Är det ett system av järn och aluminium (typ Alde 29xx pannor)?
Är det ett system av rostfritt och aluminium (typ Alde30xx pannor)?
Är det ett system i kombinatrion av gjutjärn/aluminium?
Är det ett system av gjutjärn/alumimium/mässing (typ äldre bilmotorer)?
Är det ett system i kombination av gjutjärn/mässing?
Vad berstår systemets ingående material av?
Ja min gode professor det är det som avgör vilken typ av glykol som skall användas.
Det är det som avgör hur receptet skall se ut för den specifika miljö som den skall användas i?
Därav har vi märkesspecifik glykol framtagen och beställd av tillverkaren för den produkt som glykolen skall skydda och användas till vilken kallas för en OEM produkt.
Typ Volvo, Saab, Scania, GM, Ford, Mil-L, Catterpillar, Asian mm, mm, mm och så har vi lilla Alde som föreskriver en egen framtagen/beställd longLife Glykol som är anpassad för deras värmepannor där det inte finns annan än just järn och aluminium i dom äldre och rostfritt och aluminium i dom nyare.
Och det viktigaste är att den är färdigblandat med destillerat vatten så det inte förekommer några som helst salter och annat jox som är vanligt i bl a kommunala eller eller egna brunnar.
Lite som jag Tycker
Hagbard