Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bättre grövre 12 voltsmatning från bil till vagn....
#71
Nu är det färdigknipsat, färdigpressat o draget. Fick till det riktigt bra med laddhandskarna vid bilen. De små kontakterna känns verkligen proffsiga med distinkta klickljud när man sätter ihop respektive tar isär dom. Guldgrejer för 70 kr styck!
Jag hade först kört tv o radio så pass att voltmätaren i vagnen visade 12,3 volt på de två 70 amp batterierna. Kopplade ihop bil o vagn o startade motorn.
Efter nån minut visade voltmätaren i vagnen 13,9 volt. Sen steg det ganska snabbt.
Efter 20 minuter mätte jag 14,36 volt vid motorn, 14,23 på bilens batteri (sitter längst bak i bilen) och 14,0 på vagnens batterier.
Sen höjde jag tomgången på bilen några hundra varv, då ökade det till 14,44 vid motorn, 14,34 på bilbatteriet och 14,2 i vagnen. Då slog jag av bilmotorn och kopplade på CTEK laddaren i stället. Med en sån här koppling kan jag ju reconda även bilens batteri med laddarens recondläge bara bil o vagn är hopkopplade.
När vi fricampat förr o dragit ur en del så har vi fått köra många timmar för att få upp spänningen till 13,2 volt. Ganska uselt. Nu med denna ombyggnad borde det gå mkt bättre att köra kylskåpet på 12 voltsläget under färd utan risk att dra ur batterierna.
Jag gick runt o kollade allt, inga kablar eller annat blev varmt, inte bilgeneratorn heller. Detta känns verkligen kul. Nu är det bara röjning o städning av housewaffen kvar.
Tack alla för peppningen!
Återkommer med en liten bakgrundsgrej om det hela.
.[Bild: d5d51aebe8f975e258b4e8d994980fcc.jpg][Bild: 7dbbf12d38b4229bdd9cb05f6306f245.jpg][Bild: 2525a304e2b55ceda5cdf6007146990b.jpg]

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Adrian, Hagbard, Sokrates
Svara
#72
Hur långa och grova kablar blev det?
Går att räkna ut strömmen om man vet det.
Spänningsfallet U/(0.0175xkabellängd meter/kabelarea mm2)=strömmen
Hur som har du nu bevisat att laddbooster inte behövs.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Kullke för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#73
(2020-04-05, 22:04)Kullke Skrev: Hur långa och grova kablar blev det?
Går att räkna ut strömmen om man vet det.
Spänningsfallet U/(0.0175xkabellängd meter/kabelarea mm2)=strömmen
Hur som har du nu bevisat att laddbooster inte behövs.

16 kvadrats kopparkabel (trodde först den var 12!) och kanske två ggr sex meter, kan kolla det lite noggrannare i morrn.
Med en laddbooster blir det nog fulladdat om man kör länge, men det lär väl inte rinna igenom lika många ampere genom orginaltåtarna som i 16 kvadrat. Smile
Jag kan tänka mig att det är mer husvagnsbatterierna som ger ett spänningsfallet när de är lite urdragna, ju mer laddade de blir ju mindre spänningsfall än vad en så här grov kabel ger. Så här grov kabel i sig självt ger nog försumbart spänningsfall.
Jag köpte två nya fritdsbatterier i höstas, när dom blir slut satsar jag ganska säker på ett AGM kanske Biltemas största.
Laddströmmen i vanliga batterier är ju väldigt hög i ca sex minuter, sen sjunker den rejält även om batterierna är långt ifrån fulladdade, oavsett om det är helt nya batterier. Sen får man mala på ganska länge för att ladda fullt, det känner nog de flesta till. Men nåt nästan ingen verkar känna till är att AGM batterierna fortsätter ta emot samma höga laddström ända tills de är fulladdade. Vilket alltså går mkt fortare än med vanliga batterier, väldigt bra om man som jag laddar från bilen.Det här läste jag i en test Båttidningen man får om manmed i nån Båtunionen ansluten båtklubb, dom gjorde ett stort test där dom jämförde. Blybatteriernas laddström började alltid sjunka rejält redan efter sex minuter (tror jag) medans AGM fortsatte suga i sig....
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Hagbard, Sokrates, yngrot
Svara
#74
Ja, laddkarakteristiken är olika. Min laddare, i vagnen, har en inställning för om det är konventionella blybatterier eller AGM. Det finns en detaljerad redogörelse i bruksanvisningen för hur laddningen går till i de olika lägena. Det enda som var svårt var att veta vilket läge som var vilket. Manualen nämner "främre" och "bakre", men det beror ju på vilket håll grunkan låg på, på bordet, när någon skrev bruksanvisningen. I vagnen är det "uppåt" eller "nedåt"...

Av bilderna att döma fick du ju till det bra till slut. Bra att forumet finns. Du fick ju många råd om vad du skulle, och inte skulle, göra härifrån!
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#75
Den första provdagen hade jag dragit ur vagnbatterierna till 12,3, och efter att bilen stått på tomgång 25 minuter var de uppe i 14,2 volt. Sen stängde jag av motorn, onödigt köra mer på tomgången. Sen kopplad ejag i vanliga CTEK laddaren över natten. I morse kopplade jag åter ur den och donade med annat i några timmar, kopplade även bort bilens bägge kontakter. HAde på lite lyse o tv också en stund. Sen kopplade jag ihop med bilen igen (ingen CTEK) och startade på lite förhöjd tomgång (fixas med brädstump mot gaspedalen från framsätet som skjuts fram lite) Ganska snart var spänningen i vagnsbatterierna uppe i 14,4 Volt, sen var det stopp, då slår regulatorn i bilgeneratorn ifrån. Då är det 14,5 i motorn på bilen, 14, 5 i billbatteriet. Så 0,1 volt spänningsfall på kanske 12 meter? Bättre än förväntat.. Om vi åker med bilen några timmar blir nog vagnsbanken väldigt rejält laddad hädanefter. Sen kan jag ladda lite till med solcellen. Smile
Hann med en hel del mer idag; fira polarn som blev 85, byta däck på dragvolvon, o städa en hel del i waffen. Och sälja en gitarrpedal.

   
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 4 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Adrian, apersson850, Sokrates, yngrot
Svara
#76
(2020-04-06, 22:04)Ljusne-Håkan Skrev: Den första provdagen hade jag dragit ur vagnbatterierna till 12,3, och efter att bilen stått på tomgång 25 minuter var de uppe i 14,2 volt. Sen stängde jag av motorn, onödigt köra mer på tomgången. Sen kopplad ejag i vanliga CTEK laddaren över natten. I morse kopplade jag åter ur den och donade med annat i några timmar, kopplade även bort bilens bägge kontakter. HAde på lite lyse o tv också en stund. Sen kopplade jag ihop med bilen igen (ingen CTEK) och startade på lite förhöjd tomgång (fixas med brädstump mot gaspedalen från framsätet som skjuts fram lite) Ganska snart var spänningen i vagnsbatterierna uppe i 14,4 Volt, sen var det stopp, då slår regulatorn i bilgeneratorn ifrån. Då är det 14,5 i motorn på bilen, 14, 5 i billbatteriet. Så 0,1 volt spänningsfall på kanske 12 meter? Bättre än förväntat.. Om vi åker med bilen några timmar blir nog vagnsbanken väldigt rejält laddad hädanefter. Sen kan jag ladda lite till med solcellen. Smile
Hann med en hel del mer idag; fira polarn som blev 85, byta däck på dragvolvon, o städa en hel del i waffen. Och sälja en gitarrpedal.
Under en campingfärd för nåt år sen så pausade vi rfter att kört ett par timmar, och då såg på voltmetern att husvagnsbatterierna var rejält urdragna trots att de var fulladdade när vi for hemifrån. Kom snsrt på orsaken, någon, antagligen frun hade när hon klev in i vagnen tagit tagi kylskåpet för att lättare kliva in utan pall. Och då knäppt på kylskåpets 12voltsknapp. Och det drar mer än den magra orginalmatningen från bilen ger, jag har därför aldrig använt 12 voltskylningen.
Men nu med 16 kvadratsladdning från bilen går det hur bra som helst, spänningen sjunker nästan inte alls, har åkt omkring en del idag o kylt med 12 volt. Fin bonuseffekt jag inte tänkte på från början
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 4 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Hagbard, LMC400, Sokrates, yngrot
Svara
#77
I min förra vagn hade jag de kopplat så att kylen gick direkt på bilens matning som ger 12 V när motorn är igång.
Laddning av batteriet i vagnen gick på den 12 v som alltid är på i bilen.

Som en sidoeffekt gick det inte att köra kylen på vagnens batteri, men det vill man ju inte heller, av uppenbara skäl.
[-] Följande 3 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Ljusne-Håkan, LMC400, Sokrates
Svara
#78
(2020-04-11, 11:04)apersson850 Skrev: I min förra vagn hade jag de kopplat så att kylen gick direkt på bilens matning som ger 12 V när motorn är igång.
Laddning av batteriet i vagnen gick på den 12 v som alltid är på i bilen.

Som en sidoeffekt gick det inte att köra kylen på vagnens batteri, men det vill man ju inte heller, av uppenbara skäl.

Var det med en 13-polig kontakt? Om jag fattade mina bilmekar rätt så var min V70 kopplad så att matningen när nyckeln var på gick till kylskåpet, och ingen alls till batteriet. Dom kopplade ihop bil och husvagnsbatteri i stället så det skulle ladda åtminstone lite. Sist jag lånade en vanlig släpvagn lyste nån av lamporna på den så fort jag satte i kontakten. Smile
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#79
Det har inte med bilen att göra, utan med vagnen, vad den gör med de olika matningarna. När jag skaffade min XC70 var det min första bil med 13-poligt. De andra jag hade avvecklade jag, så jag bytte till 13-poligt på alla släparna.
På husvagnen såg jag då till att koppla så bilens matning när motorn är igång gick till kylen. Den ständiga matningen till batteriladdningen.

Efter det har jag blivit tvungen att byta husvagn. Den nya är kopplad så att ständig matning till vagnen går till 12-voltsdrift i vagnen. Matningen som är till när motorn är igång går till batteriladdning i vagnen. Kylskåpet går alltid att köra på vagnens batteri, vilket bli bilens ständiga matning om bilen är kopplad.
Så vill jag egentligen inte ha det, men kopplingsboxen är så in i helskotta inkladdad med butyl, så jag har än så länge undvikit att öppna den...
Svara
#80
(2020-04-13, 11:04)apersson850 Skrev: Det har inte med bilen att göra, utan med vagnen, vad den gör med de olika matningarna. När jag skaffade min XC70 var det min första bil med 13-poligt. De andra jag hade avvecklade jag, så jag bytte till 13-poligt på alla släparna.
På husvagnen såg jag då till att koppla så bilens matning när motorn är igång gick till kylen. Den ständiga matningen till batteriladdningen.

Efter det har jag blivit tvungen att byta husvagn. Den nya är kopplad så att ständig matning till vagnen går till 12-voltsdrift i vagnen. Matningen som är till när motorn är igång går till batteriladdning i vagnen. Kylskåpet går alltid att köra på vagnens batteri, vilket bli bilens ständiga matning om bilen är kopplad.
Så vill jag egentligen inte ha det, men kopplingsboxen är så in i helskotta inkladdad med butyl, så jag har än så länge undvikit att öppna den...

Det är bra med standarder, men det skapar problem när man inför sina egna standards Smile

sv.wikipedia.org - Släpvagnskontakt (ISO)

I husvagnen tycker jag att +12v styrd via tändningen endast kopplas till 3-vägskylen, så att kylen kan kopplas in automatiskt när bilgeneratorn laddar, dels för att dom drar mycket ström på 12v, dels för att kylskåpen inte behöver drivas med gasol under färd.

Den ständiga +12v matingen bör går till resten av "bodelseelen" i vagen. Om man inte vill att husvagnsbatteriet skall vara sammankopplat med bilens startbatteri, som om man är oförsiktig kan leda till startproblem av bilen, kan man med fördel sätta ett spänningstyrt skiljerälä i vagnen.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 11 Gäst(er)