2019-12-15, 18:12
(2019-12-15, 17:12)Ljusne-Håkan Skrev: Var ut o kollade lite i vagnen, det liknar bara skit...
1. Tog bort styrkabeln med fyra tåtar till kontakten från reläkortet.
2. Satte i stickproppen till elpatronen som varit urdragen sen sist.
3. Gick ur o kollade effektmätaren som visade att det likt förbannat drog en 1 kw.
4. Drog ur stickproppen, förbrukningen sjönk till några watt till lyse o laddare.
5. Mätte sen på styrkabeln, ingen ström där med kw-väljarknappen på noll. För att hitta spänning på den grå resp röda måste väljaren stå på antingen en eller två kw, plus att on/off på termostaten står påslagen o termostaten uppvriden. Så det lilla jag fattar verkar 12 voltsstyrningen fungera, men att det nya reläkortet ändå redan bränts sönder. Tyckte det luktade mer brända kablar nu än sen sist fast stickproppen varit urdragen.
Det enda vettiga är kanske att köra vår kära Cabby till soptippen, att lämna in till Nibo eller i Valbo kanske kostar mer än vad vi gav för den. Vilket skit, aldrig får man va glad.
Det lutar väl åt att byta Elpatron...
Om 12V fungerar så är det felsökning på Elpatron som gäller och då du har en Multimeter så bör du klara dig.
Det som kan hända på gamla elpatroner är att värmeelementen bränns sönder över tid men 30 år så har det ju hållit ganska bra.
För att veta var felet liger så kan man mäta på elementen till Elpatron under plåtkåpan där reläerna sitter och det enklaste är väl att ta reda på om det är någon krets mellan värmeelentet och jord, för är det, det så är det elemetet söderbränt och kan skapa följdfel i den övriga elektronken.
Det du gör då är att dra först ur 230V kontakten och gör elpatron strömlös ta sedan bort plåtkåpan och sedan tar du bort dom fyra flatstiftskkontakterna som sitter på värmelementen håll reda på hur dom sitter om det inte är någe fel där).
Ta sedan multimetern och ställ in den på ohm och mät mellan flatstiften på elementen och jord (chassiet till Elpatron), får du utslag där så har det hänt något som inte skall hända.
Får du inget utslag på något av de två elemeten så sitter felet i elektroniken till 230V i Elpatron.
Och då handlar det inte om fel fram till den kontakt som du tog bort och som du har mätt tidigare i 12V systemet.
Det handlar om kretskortet och matningen vidare till värmeelementen.
Någon kabel kan sitta fel eller att någon kabel ligger an mot något där den inte skall ligga an eller att 230V går fel väg genom 12V spolarna i reläerna bl a.
Men skulle förmoda det är enklare att skaffa en ny/beg Elpatron 2762 och byta den du har, gjorde du inte det på den förra vagnen?