Nu har jag fyllt på AGM-batteriet med batterivatten och även tagit lite bilder så man kan se hur det ser ut. Jag trodde att jag skulle ha en oanvänd doseringsspruta liggande, men jag kunde inte hitta den. Till att börja provade jag därför att fylla på en skvätt batterivatten, som jag hade stående med ett kryddmåt, men det var krångligt samtidigt som en hel del hamnade utanför cellerna. Av en tillfällighet hittade jag i en affär doseringssprutor som används vid matlagning för fyllningar i bakverk.
Doseringssprutan i kombination med en bit plastslang fungerar bra för att fylla på cellerna. Med sprutan kan man fylla på lite vatten åt gången, så man inte fyller på mer än att glasfibermattorna mellan blyplattorna dränks in med vätska.
Efter att ha tagit bort batteridekalerna på ovansidan av batteriet kan man ta bort de övre skyddspropparna med en lite skruvmejsel.
När de övre skyddspropparna är bortplockade blir propparna till cellerna åtkomliga. I detta fall har dessa proppar sexkantfattning så dom kan enkelt skruvas bort. Så här ser det ut när de övre skyddspropparna är bortplockade. I bilden kan man även se den spruta och den bit slang som jag har använt för att fylla på batterivatten i cellerna.
Här är en bild där man kan se hur propparna till cellerna ser ut.
Jag har fyllt på cellerna i omgångar och så här ser varje ensklid cell ut från plus- till minuspol efter den senaste påfyllninngen.
Cell 1:
Cell 2:
Cell 3:
Cell 4:
Cell 5:
Cell 6:
Nu har jag satt på CTEK-laddaren och när den har jobbat igenom laddcyklerna blir det till att skruva bort propparna igen och ev. efterfylla med mer batterivatten.
I sammanhanget kan nämnas att jag har behövt fylla på med mycket mer batterivatten än vad jag trodde skulle behövas. Efter att jag hade förbrukat den skvätt batterivatten som jag hade stående köpte jag en 2 liters dunk där det nog har gått åt ca 4 dl ur den. Batteriet måste således ha varit rejält uttorkat. Detta styrker min tes om att vad som fick batteriet att ta skada var att det sitter i motorrummet och att bilen har rullat en hel del i varmt klimat.
Jag har ingen större förhoppning om att batteriet skall hämta sig speciellt mycket, men om det kan leverera lite mer så jag kan ha det för att driva larmet i bilen när det friska startbatteriet är urplockat för att laddas är jag nöjd.