Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ingen golvvärme
#1
Haj,

Nån som har nåt tips på vad som kan strula när man inte får ut nå värme på det vattenburna golvvärmesystemet.
Vagnen är en knaus 690 udf exclusive -14 med en Alde 3010.

Resten av vagnen blir varm o go, men golvvärmen blir inte varm, det enda jag hittar att pilla på som har med golvvärmen att göra är ett blått vred som sitter på ett rör som går ner i golvet bredvid pannan. Röret är anslutet till samma krets som elementen, och där har jag värme, men hur jag än ställer vredet får jag ingen värme på det golvet som går ner i röret.
Testat att ställa upp cirkulationspumpen på max bara för att se om det gjorde nån skillnad, men inget, så nu har jag liksom ingen aning om vart jag ska kika för att komma vidare.

Tips?
Svara
#2
Det första tips jag kommer på är ju att studera instruktionsboken för nämnda vagntyp och se vad som skrivs där om golvvärmen.

Och har du ingen sådan så skulle jag nog kontakta Knaus i första hand och försöka få tag i en instruktionsbok.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#3
(2024-10-08, 09:10)Hagbard Skrev: Det första tips jag kommer på är ju att studera instruktionsboken för nämnda vagntyp och se vad som skrivs där om golvvärmen.

Och har du ingen sådan så skulle jag nog kontakta Knaus i första hand och försöka få tag i en instruktionsbok.

Tack för tipset, tyvärr nämns inte golvvärmen över huvud taget i instruktionsboken.

Men jag får kontakta nån firma som brukar hålla på med knaus och se om dom har nå tips.
Svara
#4
De enda tipsen jag kan komma på är om systemet är utrustad med ett shuntpaket där det finns en dykgivare som begränsar max tillförd värme (sitter i nyare vagnar).

Det som i regel är inbyggt i detta golvsystemen är en strypning av flödet till golvvärmekretsen från 19 mm till 10 mm. Det innebär att systemet tar längre tid på att "komma" igång.

I båda fallen så skall det vara en begränsning på temperaturen till golvvärmen då den inte bör gå över runt 37 grader.

Men ofta går det att beställa litteratur om funktioner från tillverkaren via deras hemsida så prova där om du inte hittar någon annan stans.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • roinart
Svara
#5
Kan vara luft i systemet.
Prova att öka hastigheten på cirkulations pumpen, för att avlufta golvvärmen.
Det går kanske att trycka ihop en gummislang till radiatorerna för att leda vattnet mer mot golvvärmen.
Sen gäller det att hitta avluftningspunkterna i radiator systemet för att få ut luften.

8:50 in i denna film nänmer de kort om golvvägmen.

http://manssonslatadagar.blogspot.se/  - https://www.instagram.com/manssonslatadagar/
- Polar 590 CTH, 2019 - Volkswagen Passat 193 Hk Diesel, 2025 - Skåne -
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Månsson för detta inlägg:
  • LMC400, roinart, Sokrates
Svara
#6
Min har elektrisk golvvärme, så jag har ingen egen erfarenhet av detta. Men jag har glott i en Kabe, där de inte heller fick igång golvvärmen som var vattenburen.

Där var kravet att man dels skulle slå på en brytare (elektrisk) för att aktivera golvvärmens pump och så var man tvungen att tvinga Aldepannan att köra med 12 V cirkulationspump. Installationen hade tre pumpar, en på 230 VAC för radiatorslingan (tänkt att använda när man står med 230 VAC tillgänglig), en på 12 VDC för radiatorslingan (tänkt att använda när man bara har batteridrift på 12 V tillgänglig) och en tredje på 12 VDC som pumpade runt vattnet i golvslingan.
Om då Aldepannan stod på automatiskt val av cirkulationspump så valde den 230 V när det fanns tillgängligt och 12 V om det inte fanns någon 230 V.
Följden blev förstås att om man hade elsladden utifrån inpluggad gick ingen 12 V pump och då blev det ingen golvvärme.
Drog man ut elsladden gick båda 12 V-pumparna och det blev både radiator- och golvvärme, men då var man tvungen att elda med gasol för att få någon värme alls.

Dock har manöverpanelerna till Alde Compact 3010 en inställning där man kan tvinga den att alltid använda 12 V-pumpen, även när 230 VAC finns tillgängligt. Det var den man fick ställa in för att få golvvärme när 230 VAC var inpluggat.
Nackdelen med just den lösningen som Kabevagnen hade var förstås att det inte gick att få någon golvvärme om inte termostaten tyckte att radiatorerna skulle ha värme, för då stod ju cirkulationspumparna still. För egen del har jag gärna grundvärme via golvvärmen som alltid är på och sen spetsar jag med radiatorvärme när golvvärmen inte räcker för att värma upp hela vagnen.

Så i det här fallet är enklaste provet att köra pannan på gasol och inte ha någon elsladd instoppad utifrån. Fungerar det då vet du var du behöver göra.
Annars är det något annat i ditt fall.
[-] Följande 3 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Månsson, roinart, Sokrates
Svara
#7
(2024-10-29, 15:10)Månsson Skrev: Kan vara luft i systemet.
Prova att öka hastigheten på cirkulations pumpen, för att avlufta golvvärmen.
Det går kanske att trycka ihop en gummislang till radiatorerna för att leda vattnet mer mot golvvärmen.
Sen gäller det att hitta avluftningspunkterna i radiator systemet för att få ut luften.

8:50 in i denna film nänmer de kort om golvvägmen.



Tror på luft jag med, ska kika på filmen sen när jag plockar fram vagnen från vinterförvaringen.
Har testat med max fart på cirk pumpen redan, men ska leta om det finns några luftningsmöjligheter i systemet på nåt vis och försöka klämma igen radiatorerna för o se om man får mer tryck i golvvärmekretsen.
Tack för tipsen!
Svara
#8
(2024-10-30, 10:10)apersson850 Skrev: Min har elektrisk golvvärme, så jag har ingen egen erfarenhet av detta. Men jag har glott i en Kabe, där de inte heller fick igång golvvärmen som var vattenburen.

Där var kravet att man dels skulle slå på en brytare (elektrisk) för att aktivera golvvärmens pump och så var man tvungen att tvinga Aldepannan att köra med 12 V cirkulationspump. Installationen hade tre pumpar, en på 230 VAC för radiatorslingan (tänkt att använda när man står med 230 VAC tillgänglig), en på 12 VDC för radiatorslingan (tänkt att använda när man bara har batteridrift på 12 V tillgänglig) och en tredje på 12 VDC som pumpade runt vattnet i golvslingan.
Om då Aldepannan stod på automatiskt val av cirkulationspump så valde den 230 V när det fanns tillgängligt och 12 V om det inte fanns någon 230 V.
Följden blev förstås att om man hade elsladden utifrån inpluggad gick ingen 12 V pump och då blev det ingen golvvärme.
Drog man ut elsladden gick båda 12 V-pumparna och det blev både radiator- och golvvärme, men då var man tvungen att elda med gasol för att få någon värme alls.

Dock har manöverpanelerna till Alde Compact 3010 en inställning där man kan tvinga den att alltid använda 12 V-pumpen, även när 230 VAC finns tillgängligt. Det var den man fick ställa in för att få golvvärme när 230 VAC var inpluggat.
Nackdelen med just den lösningen som Kabevagnen hade var förstås att det inte gick att få någon golvvärme om inte termostaten tyckte att radiatorerna skulle ha värme, för då stod ju cirkulationspumparna still. För egen del har jag gärna grundvärme via golvvärmen som alltid är på och sen spetsar jag med radiatorvärme när golvvärmen inte räcker för att värma upp hela vagnen.

Så i det här fallet är enklaste provet att köra pannan på gasol och inte ha någon elsladd instoppad utifrån. Fungerar det då vet du var du behöver göra.
Annars är det något annat i ditt fall.

Tack för tipsen.

Har testat att köra med gasol och 12V och max fart på cirk pumpen. Ser bara ut att vara en pump i denna då den sitter direkt på pannan och därifrån sitter ett T för att fördela vattnet till radiator/golv. Jag skulle också föredra att ha golvvärme på jämt, speciellt då den också är vattenburen Smile

Tack igen!
Svara
#9
Utöver arrangemanget med pumparna som jag beskrev ovan hade den Kabe jag funderade över även en termostat till vattnet för golvvärmen. Detta för att man inte kan skicka ut lika varmt vatten i golvet som man behöver göra i radiatorerna. Gör man inte det bränner man fötterna.
Det kan ju vara något med en sådan termostat också, om det finns en, men det gör det rimligen.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • roinart
Svara
#10
(2024-11-13, 09:11)roinart Skrev: Tack för tipsen.

Har testat att köra med gasol och 12V och max fart på cirk pumpen. Ser bara ut att vara en pump i denna då den sitter direkt på pannan och därifrån sitter ett T för att fördela vattnet till radiator/golv. Jag skulle också föredra att ha golvvärme på jämt, speciellt då den också är vattenburen Smile

Tack igen!

Blir lite fundersam nu?

Du skriver att du har en Alde Compact 3010 och nämner ingenting om expansionskärl och pumpen som sitter i denna burk.

Har du kontrollerat vätskenivån där och att denna pump fungerar, borde gå att välja på manöverenheten 12V som borde sitta i expantionskärlet eller 230V som borde sitta vid pannan och som borde gå att köra med flera inställningar avseende farten.

Pannan som sådan bör sitta i garderoben och ovanför pannan innanför en plyfaskiva i ena hörnet borde expantionskärlet och 12V pumpen sitta.

Har du ett sådant montage så börja med att kontrollera "nivån" på vätskan, den skall ligga några cm under "Max" då vätska expanderar när den blir varm.

Har du inte ett sådant montage med expansionskärl ovanför panna så får du leta efter "var" dom satt expansionskärlet och kolla vätskenivån där och även 12V pumpen om den finns eller inte finns i detta kärl.

Vore som sagt konstigt om dom skippat att montera denna enhet som hör till systemet som sådant.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • roinart
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 2 Gäst(er)