2023-11-17, 17:11
Kikade in i vagnen igår, som jag ofta gör för att kolla voltmetern, den visade 14,2 volt och så kan/ska det ju ladda tillfälligt, men när jag tittade igen idag var det samma. Testade att dra ur 230 volt o starta laddarn igen, nu gick den upp i 15 volt. For till stan i typ 2,5 timme, när jag kom tebax var det lika högt, 15 volt. Kontrollmätte med instrument ifall voltmetern skulle visa fel i kylan. 14,95 volt.
Batterierna, två ganska nya Tudor Marinbatterier var inte varma och luktar inte som det brukar göra när det blir kortis. Har aldrig dragit ur dom längre aän 12,3, o det har hänt kanske två ggr på två år. Satte på lite värme där nu för att kunna joxa lite mer där sen o se om det kokat ur vatten ur dom, är osäker på om det går att kolla eller fylla på.
Kan man anta att laddaren är slut? En 20 amp Mascot, ev från 2006. Den har funkat perfekt tills nyss, laddat ung 14,4 som mest, sen underhållsladdat på 13,2 volt.
Batterierna, två ganska nya Tudor Marinbatterier var inte varma och luktar inte som det brukar göra när det blir kortis. Har aldrig dragit ur dom längre aän 12,3, o det har hänt kanske två ggr på två år. Satte på lite värme där nu för att kunna joxa lite mer där sen o se om det kokat ur vatten ur dom, är osäker på om det går att kolla eller fylla på.
Kan man anta att laddaren är slut? En 20 amp Mascot, ev från 2006. Den har funkat perfekt tills nyss, laddat ung 14,4 som mest, sen underhållsladdat på 13,2 volt.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.