Inlägg: 2.790
Trådar: 577
:
: 3.318
Ansluten: 2017 Aug
Betygsättning:
20
2019-01-11, 22:01
(Detta inlägg var senast redigerat: 2019-01-11, 22:01 av Sokrates.)
(2019-01-11, 21:01)LMC400 Skrev: Tänker att det borde räcka att koppla in stift 1,3,4,5,6,7 och 8 i kontakten för att få bakljus, sidomarkering, bromsljus, blinkers samt backljus. Stämmer detta eller är jag fel på det?
Ja, detta bör stämma. Det är så jag hade gjort.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:1 användare säger Thank You to Sokrates for this post
• LMC400
Inlägg: 969
Trådar: 39
:
: 2.495
Ansluten: 2018 May
Betygsättning:
1
Om man fullkopplar hela kontakten med samtliga funktioner finns det tre olika jordstift. Är det bara för att säkra jordförbindning om ett skulle "trilla bort"? Jag tänker att en släp har samma jordplan oavsett var i ramen man än borrar fast den. Eller har det att göra med att det är mindre kontaktyta i stiften på en 13-polig än en 7-polig kanske?
Inlägg: 2.790
Trådar: 577
:
: 3.318
Ansluten: 2017 Aug
Betygsättning:
20
(2019-01-11, 22:01)LMC400 Skrev: Om man fullkopplar hela kontakten med samtliga funktioner finns det tre olika jordstift. Är det bara för att säkra jordförbindning om ett skulle "trilla bort"? Jag tänker att en släp har samma jordplan oavsett var i ramen man än borrar fast den. Eller har det att göra med att det är mindre kontaktyta i stiften på en 13-polig än en 7-polig kanske?
Det är bara jorden på stift #3 som används för trafikbelysningen och som är aktuell för din släpvagn.
Här är en länk till ett annat kopplingschema där du bättre kan se vad det övriga två jordstiften används till:
sv.wikipedia.org/wiki/Släpvagnskontakt_(ISO)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:1 användare säger Thank You to Sokrates for this post
• LMC400
Inlägg: 969
Trådar: 39
:
: 2.495
Ansluten: 2018 May
Betygsättning:
1
Tack. Den var tydligare. Som du säger så räcker det med #3 till min tillämpning.
De skriver faktiskt: "^ [a b c] Pinne 3, 11 och 13 får inte kopplas samman i släpet, utan måste vara åtskilda[4] för att undvika överbelastning på resterande stift om ett stift faller bort."
Visst, om alla funktioner är inkopplade så kan det vara smart med fler jordstift. Bara till belysningen är det nog lite överkurs.
Inlägg: 2.790
Trådar: 577
:
: 3.318
Ansluten: 2017 Aug
Betygsättning:
20
(2019-01-12, 08:01)LMC400 Skrev: Tack. Den var tydligare. Som du säger så räcker det med #3 till min tillämpning.
De skriver faktiskt: "^ [a b c] Pinne 3, 11 och 13 får inte kopplas samman i släpet, utan måste vara åtskilda[4] för att undvika överbelastning på resterande stift om ett stift faller bort."
Visst, om alla funktioner är inkopplade så kan det vara smart med fler jordstift. Bara till belysningen är det nog lite överkurs.
#9, 10, 11 och 13 tillhör bodelen och skall hållas åtskillda från övriga stift som tillhör trafikljuset. I ditt fall skall du enbart använda #3 för jord av trafikbelysningen på släpvagnen.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:1 användare säger Thank You to Sokrates for this post
• LMC400
Inlägg: 1.127
Trådar: 30
:
: 71
Ansluten: 2017 Oct
Betygsättning:
0
Många släp är byggda så enkelt som möjligt, så de har inte både 5 och 7, utan ofta bara 5, som försörjer all positionsbelysning på släpet. Eller bara 7. För bilar som inte skiljer på de två spelar det ingen roll. Har man en bil som övervakar båda kan den få för sig att belysningen slocknat på ena sidan på släpet.
Jag har gjort just den här ändringen på mitt släp, mest för att jag bytte bilar, så jag har bara bilar med 13-poligt uttag numera. Men jag har även lagt till backljus på släpet.
Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:2 användare säger Thank You to apersson850 for this post
• LMC400, Sokrates