Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Däcksäkerhet
#1
Information 
Inför vintern och byte till vinterdäck.

I en del frågeforum för däck, speciellt då lobbyistforumen (typ STRO och däckhandlare) så sägs det en sak.
I teknikforum så sägs det en annan sak.

Vad gäller?

Det man bör tänka på är att i lobbyistforumen så är man mest ute för att sälja däck.

I Teknikforum typ Teknikens Värld, Motormännen mm så är svaren mer av karaktären vad som är lämpligt utifrån däckekonomi och körsätt (om den som ger svaret inte kommer fån en lobbyistorganisation).

Det som oftast frågas om är: Rullriktning och var bästa däcken skall sitta bak eller fram, samt om man skall rotera däcken på fordonet (bilen).

Tidigare då det bara fans diagonaldäck så var det svårare med dagens moderna däck och speciell V- däcken är det lättare. Även då för sommardäcken. Idag så finns det oftast märkningar som en pil som talar om rullriktningen.
Eller en text med "outside" vilket bara talar om vilken sida som skall vara ut, detta talar inte om rullriktningen.

Ett rullat däcks rullriktning utmärks av om man stryker det medhårs eller mothårs om ingen tidigare märkning finns.

Rullriktningen är alltid "medhårs", det skall inte kännas ett motstånd när man för handen över däckets yta. Blir det ett motstånd så är det mot rullriktningen. Byter man rullriktning så slits däcket ner med den del som sticker upp och bildar nya klackar för en ny rullriktning som är helt i onödan. Kortar bara av däckets livslängd.

Att sedan byta plats som rekommenderades i gamla handböcker där tanken var att reservdäcket skulle få vara med innan det torkade bort helt. Principen var som så att reservdäcket ut till höger bak, höger bak till höger fram, höger fram till vänster fram, vänster fram till vänster bak och sist vänster bak till reserv.

Denna teknik gick man ifrån för många år sedan.

Numera så skiftar man i bästa fall samma bak till samma fram eller vise versa och reserven ligger där den ligger.

Tänk bara på att de bästa däcken bak!

Vattenplaning är inte så kul med dåliga däck bak. En liten info film:

https://www.youtube.com/watch?time_conti...d-7F_9M5jg
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 2 Gäst(er)