Inlägg: 1.130
Trådar: 30
:
: 71
Ansluten: 2017 Oct
Betygsättning:
0
Laddaren ser ju rejäl ut. Mycket sladdstök du har fått ihop i den vagnen!
Inlägg: 1.130
Trådar: 30
:
: 71
Ansluten: 2017 Oct
Betygsättning:
0
Jag har inte gjort något annat än det som finns i bilens och husvagnens originalkablage för att få batteriladdning i vagnen från bilen.
Om man har bråttom att ladda är det naturligtvis bra med grov kabel. Men ofta är jag ute på campingturer som innebär att jag kör hemifrån med fulladdat batteri (då behöver jag ju ingen laddning alls) och sen kör jag hem igen (då behöver jag inte heller ladda, för då ska jag ju hem).
Om resorna är så långa att det inte går på en dag, då räcker den laddning jag får på en hel dags körning mer än väl som det är, även om det är dåligt med solljuset.
Står jag ute länge utan tillgång till eluttag så har det visat sig inte vara några problem med den här vagnen, som har solceller på taket. När det blir problem är det oftast för att jag vill ladda batterierna till kamerorna och då får jag köra elverket ändå, för jag har ingen laddare som går på 12 V till dem.
Poängen är förstås att där laddning sker med konstant spänning avtar strömmen efterhand. Därmed avtar också spänningsfallet och på slutet av laddcykeln är det i det närmaste samma spänning vid det batteri som laddas och den källa som spänningen kommer från. Sen vet jag inte riktigt om det även ingår någon DC/DC-omvandlare för batteriladdningen i den elmodul som sitter i vagnen jag har nu. Någon sådan har den i alla fall, för spänningen till förbrukarna i vagnen stabiliseras av elmodulen.
Har den det kan den ju kompensera för spänningsfall i ledarna genom att ta ut ännu lite mer ström, och sen höja spänningen ut till batteriet.