Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ingen golvvärme
Numera sätter Alde bara en pump nära pannan. Den pumpen är på 12 V, så behovet av en extra 12 V pump i expansionskärlet har försvunnit.
Tidigare satte man ibland också bara en pump, men då var det 12 V pumpen i expansionskärlet som ensam fick sköta jobbet. Men den pumpen har inte olika hastigheter, så det är inte en sådan pump han pillat med i det här fallet.

Nu vet jag inte vad som satt i just den här vagnen från början och alldeles oavsett det kan det vara ändrat något under de tio åren vagnen funnits.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • roinart
Svara
(2024-11-13, 09:11)apersson850 Skrev: Utöver arrangemanget med pumparna som jag beskrev ovan hade den Kabe jag funderade över även en termostat till vattnet för golvvärmen. Detta för att man inte kan skicka ut lika varmt vatten i golvet som man behöver göra i radiatorerna. Gör man inte det bränner man fötterna.
Det kan ju vara något med en sådan termostat också, om det finns en, men det gör det rimligen.

Det enda jag hittar är det vredet jag nämnde i början. En ventil typ med ett blått vred på, precis efter T kopplingen på slangen. Så fullt öppen=fullt flöde, 50% öppen=mindre flöde och därigenom lägre temp. (Har jag antagit)

/Roine
Svara
(2024-11-13, 10:11)Hagbard Skrev:
(2024-11-13, 09:11)roinart Skrev: Tack för tipsen.

Har testat att köra med gasol och 12V och max fart på cirk pumpen. Ser bara ut att vara en pump i denna då den sitter direkt på pannan och därifrån sitter ett T för att fördela vattnet till radiator/golv. Jag skulle också föredra att ha golvvärme på jämt, speciellt då den också är vattenburen Smile

Tack igen!

Blir lite fundersam nu?

Du skriver att du har en Alde Compact 3010 och nämner ingenting om expansionskärl och pumpen som sitter i denna burk.

Har du kontrollerat vätskenivån där och att denna pump fungerar, borde gå att välja på manöverenheten 12V som borde sitta i expantionskärlet eller 230V som borde sitta vid pannan och som borde gå att köra med flera inställningar avseende farten.

Pannan som sådan bör sitta i garderoben och ovanför pannan innanför en plyfaskiva i ena hörnet borde expantionskärlet och 12V pumpen sitta.

Har du ett sådant montage så börja med att kontrollera "nivån" på vätskan, den skall ligga några cm under "Max" då vätska expanderar när den blir varm.

Har du inte ett sådant montage med expansionskärl ovanför panna så får du leta efter "var" dom satt expansionskärlet och kolla vätskenivån där och även 12V pumpen om den finns eller inte finns i detta kärl.

Vore som sagt konstigt om dom skippat att montera denna enhet som hör till systemet som sådant.

Hej,

Ja vätskenivån är ungefär mitt mellan min och max i expansionskärlet, det bubblar en del i det när cirk pumpen går på max. Men cirkpumpen (hittar bara 1) sitter typ direkt på pannan som står på golvet under garderoben. Den snurrar oavsett om jag kör på 12/230V. Har bara testat att justera farten på den med 230 drift dock, och då ställer man om farten på den med ett vred direkt på pumpen inte i displayen.

Får dyka in i vagnen igen och pilla lite mer och kika om jag missat nåt med nån annan cirkpump till våren när vagnen kommer fram igen.

/Roine
Svara
Med tanke på hur du beskriver det har du förmodligen bara pumpen vid pannan och den går då alltid på 12 V. Det finns en nyare sådan pump som är avsedd för hastighetsreglering via PWM, men innan den kom var det manuellt på pumpen.

Det är inte säkert att det finns någon annan pump till golvvärmen, men det finns med all säkerhet någon shunt eller strypning av något slag som ska hindra golvet att bli för varmt. Annars bränner man tårna.
  • roinart
Svara
(2024-11-14, 16:11)apersson850 Skrev: Med tanke på hur du beskriver det har du förmodligen bara pumpen vid pannan och den går då alltid på 12 V. Det finns en nyare sådan pump som är avsedd för hastighetsreglering via PWM, men innan den kom var det manuellt på pumpen.

Det är inte säkert att det finns någon annan pump till golvvärmen, men det finns med all säkerhet någon shunt eller strypning av något slag som ska hindra golvet att bli för varmt. Annars bränner man tårna.

Tror att det är det manuella vredet bara som stryper kretsen, sen kanske det är som nån nämnde tidigare att det är en mindre diameter på dom slangarna/rören som går till golven. Men ja, jag får nog inse att jag inte kommer längre utan att ha vagnen hemma på plats så jag kan rota mer Smile

Tack för alla tips alla som svarat och trevlig helg Smile
Svara
Det kanske är så enkelt. Men med en strypning blir det förstås lika varmt där vattnet börjar komma in i röret. Det bara strömmar långsammare så röret svalnar fortare ju längre bort man kommer. Idealiskt vill man istället ha ett tillräckligt stort flöde för att värmen ska bli någorlunda likvärdig i båda ändar på röret, men inte för varmt ens i början.
  • roinart
Svara

Växla forum:

Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)