Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vilken regulator
#1
HJÄLP! 
Jag behöver byta gasolslang och tänkte passa på att byta regulator. Problemet är att det finns 2 stycken. En som det står 3 kpa på och en som det står 20-50 kpa på. Ska man ha två? Hittar bara såna med 3 kpa att köpa.


Bifogade filer Thumbnail(s)
       
Svara
#2
Har du två regulatorer i vagnen så bör du ha ett Primussystem och då bör du byta båda mot två likadana på sina resp. platser.
Den som är ställbar sitter i regel på gasolflaskan och reglerar trycket till Primuspannan som skall ha en reglerbar till max 50 mbar beroende på effekt och väderlek.
 
Den andra som då bör sitta till ingången till förbrukarna i vagnen (Spis och kyl) sitter efter på/avslag till pannan skall max ge 30 mbar.

När du byter så byter du även ev. slangar som sitter där.


Bifogade filer Thumbnail(s)
   
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#3
Vi hade en gång i tiden en vagn med Primuspanna. Den hade också två regulatorer, men i den vagnen var inte den till pannan inställbar, den heller. Den var fast på 50 kPa.
Svara
#4
Mins jag inte fel så är det 2490/2500 som är reglerbar (man försökte härma Aldes 29xx pannor där förmodar jag) de övriga går på 50 mbar.
Men alla förbrukare inne i vagnen skall gå på max 30 mbar.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#5
Ja, det sitter i en primuspanna i men den funkar inte på gas. Gör det någon skillnad, måste jag ändå ha båda?
Svara
#6
Ja, skulle rekommendera att du byter båda samt även slangarna.

Kan sedan vara läge kanske att se till så pannan fungerar då jag förmodar att det är en 2490/2500.

Saknar du kunskap om byte av dessa prylar så rekommenderar jag även att du vänder dig till en med fackmannamässiga kunskaper då det är vissa krav som skall uppfyllas så systemet inte läcker gasol.

(Det kan inte vara så enkelt att pannans gasol är avslagen via den vippbrytare som sitter enligt bilden ja la upp?)
Svara
#7
MSB anser:

https://www.msb.se/sv/amnesomraden/skydd...asapparat/

Samt även Energigas Sverige:

https://www.energigas.se/om-oss/nyheter-...ska-saker/
Svara
#8
Huh
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 2 Gäst(er)