Har man en enkel voltmeter i vagnen ska man nog vara halvsenil innan man får problem att få igång bilen. Jag anser ständig hopkoppling är bättre, då får man fler ampere även i vagnen. Och står man still i busken flera dar kopplar man väl ändå isär bil o vagn. Extra reläer är bara nåt mer som kan fallera i min värld. ?
(2020-04-13, 12:04)Sokrates Skrev: [ -> ]Det är bra med standarder, men det skapar problem när man inför sina egna standards
sv.wikipedia.org - Släpvagnskontakt (ISO)
I husvagnen tycker jag att +12v styrd via tändningen endast kopplas till 3-vägskylen, så att kylen kan kopplas in automatiskt när bilgeneratorn laddar, dels för att dom drar mycket ström på 12v, dels för att kylskåpen inte behöver drivas med gasol under färd.
Den ständiga +12v matingen bör går till resten av "bodelseelen" i vagen.
Problemet med den standarden är att den mest specificerar hur det ska vara i dragfordonet. De spänningsmatningar som finns kan man göra som man vill med.
Men exakt som du beskriver hade jag det i förra vagnen. Fast det hade jag själv ordnat. När jag köpte den hade den fortfarande sjupolig stickpropp.
Min nuvarande vagn har ett modulsystem från avsomnade Calira. Modul A utgör 12 V matning till vagnen. Den drivs antingen av 230 V utifrån eller 12 V från bilen. Därför sitter den ständigt strömförande kopplad till den. Har vagnen inget eget batteri är detta den enda modul man har. Ja, och så manöverdosan vid dörren.
Nu har min vagn även modul B, som man tillför om vagnen har eget batteri. Det batteriet är anslutet dit, liksom 12 V från bilen när motorn är igång (batteriladdning från bilen), matning från 230 V i modul A för batteriladdning när man har nätanslutning samt solpanelerna, som laddar batteriet i vagnen.
Kylskåpet har de hängt på vagnens övriga 12 V, så det är lite klabbigt att separera kylen från resten här. I min gamla vagn hade de dragit kylen och övrigt 12 V separat till en kopplingslåda, så där kunde man koppla om i den lådan för att få det separerat, eller hoplagt, efter behag.
Det har nu framkommit att nyare V70 och XC70 har batteriet fram, så byter jag min -07 till nyare dragare blir allt krångligare...
XC90 har batteriet bak tom 2015.
Efter allt gnäll från folk som inte kan skilja på stationära och växlande magnetiska fält, och därför fick för sig att det var nödvändigt att komplettera stomjordningen i V70N med en extra kabel, hade Volvo aldrig satt batteriet baktill i V70/XC70 II. Inte ens om de behövt sätta det ovanpå huven...
Men den bakre elcentralen är säkrad med 60 A, så det räcker nog till dig...
(2020-04-13, 20:04)apersson850 Skrev: [ -> ]Efter allt gnäll från folk som inte kan skilja på stationära och växlande magnetiska fält, och därför fick för sig att det var nödvändigt att komplettera stomjordningen i V70N med en extra kabel, hade Volvo aldrig satt batteriet baktill i V70/XC70 II. Inte ens om de behövt sätta det ovanpå huven...
Men den bakre elcentralen är säkrad med 60 A, så det räcker nog till dig...
Intressant! På nyare bilen, V70 2,4D, är det draget med nåt grovt från batteriet fram till bakänden på bilen?
Nu har jag med verkstans hjälp flyttat över från förra bilen o dragit 16kvadratsladdning från batteriet.
I bakänden hittade vi bara magrare sladdar att koppla på så det var inget att satsa på. Jorden satte vi i chassiet bak. Plussen drog vi under bilen.
Jag har inte kollat om jag kommer upp lika högt i volt nu, av ren glömska när vi stannat efter en lite längre körning. Men ström har vi i parti o minut i alla fall, är ute o wildcampar några dygn med frun i ett grått men 10 grader varmt Gästrikland. Härlig resa.
Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
(2020-11-17, 00:11)Ljusne-Håkan Skrev: [ -> ]I bakänden hittade vi bara magrare sladdar att koppla på så det var inget att satsa på.
I elschemat som jag har för V70/XC70 (tittade just nu på en 2011) står det inget som kabeldimensionerna. Bara att matningen till bakre centralen är säkrad framtill med 60 A.
(2020-11-18, 17:11)apersson850 Skrev: [ -> ] (2020-11-17, 00:11)Ljusne-Håkan Skrev: [ -> ]I bakänden hittade vi bara magrare sladdar att koppla på så det var inget att satsa på.
I elschemat som jag har för V70/XC70 (tittade just nu på en 2011) står det inget som kabeldimensionerna. Bara att matningen till bakre centralen är säkrad framtill med 60 A.
Ev tappade jag en tiondels volt pga den längre kabeln; 12,3 volt på husvangens enkla display var vad jag såg max när vi kört i några timmar, 12.4 med förra V70n. Men jag har inte mätt på bilbatteriet än, så kanske den här laddningsregulatorn ger en tiondels volt lägre spänning. Spelar ingen roll, grymt bra att ha, speciellt till wildcamping i detta höstmörker.