Camping Forum - Din campingplats på nätet

Full Version: Bättre grövre 12 voltsmatning från bil till vagn....
Detta är en förenklad verision av forumet. Visa full verision i original format.
Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Skruvplintarna i dessa säkringshållare och dina grova kablar ger nog mycket större kontaktyta än man får med 2,5mm2 eller 6mm2 kabel.
Dessutom kommer dina säkringshållare vara i torr miljö inne i bil och vagn, och inte i något smutsigt , fuktigt och varmt motorutrymme där dessa säkringshållare vanligast monteras vid ljudbyggen.
Sätta lödtenn på änden och sen skruva är något av det dummaste man kan göra. Tennet kallflyter nämligen, så med tiden kryper det undan från trycket från skruven. Så blir det glapp, dålig kontakt och varmt.

En riktigt utförd kontaktpressning ger ett jämt kontakttryck runt hela ledaren, ett tryck som är så högt att anslutningsytorna har en gastät förbindning med varandra. En sån ska man inte inbilla sig att man åstadkommer gång på gång utan ett riktigt verktyg. Jag har sett åtskilliga anslutningar av olika slag, där de med tiden har gett sig. Det har resulterat i varmgång med alla resultat på skalan, från lite blåanlöpt till nedsmälta kablar till mindre bränder till nedbrunna hus.

Men visst kan man lyckas ibland med slägga. Jag har som sagt förklarat att jag lever i en värld där kontaktpressning sitter i produkter vi lever på. Många skickas till USA. Där kan man bara inte ta risken att göra något halvdant och kanske sätta eld på en industri. Därför har vi lärt oss hur man ska göra.

En bra idé för skruvanslutningar är att efterdra. Montera dina säkringar så att du kan dra dem varje gång säsongen börjar, så fungerar de bra.
(2020-04-01, 22:04)apersson850 Skrev: [ -> ]Sätta lödtenn på änden och sen skruva är något av det dummaste man kan göra. Tennet kallflyter nämligen, så med tiden kryper det undan från trycket från skruven. Så blir det glapp, dålig kontakt och varmt.

Ja, det där att förtenna kabeln som man sätter in i skruvplintar var något som dom lärde ut att man inte skulle göra, och med samma motivering, när jag gick försvarets teknikerskolor för ett antal decenier sedan. När jag skrev om att löda skruvanslutningen, så var min tanke att dra fast allt utan att förtenna kabeln för att därefter löda skruv förbandet om man vill reducera det spänningsfall som kan uppkomma i skruvförbandet. Problemet är att man inte kan efterdra skruvarna. Som Kullke redan har nämnt blir det garanterat mindre späningsfall med 12 mm2 kablarna, även med skruvanslutning till säkringarna, än vad som är fallet med 2,5 mm2 eller 6 mm2 kablar som dras via skruvplintarna i den 13-poliga kontaketen.
(2020-04-01, 12:04)Ljusne-Håkan Skrev: [ -> ]Jag har flera ggr pressat med hjälp av ett skruvstycke och en liten mutter som verktyg Det blir helt perfekt i alla fall på lite grövre kabelskor...
Glömde skriva att mañ ska dela muttern i två halvor innan man drar åt i skruvstycket.. med rätt storlek på muttern blir det jäkligt bra.
(2020-04-01, 21:04)Ljusne-Håkan Skrev: [ -> ]
(2020-04-01, 16:04)Hagbard Skrev: [ -> ]
(2020-04-01, 08:04)apersson850 Skrev: [ -> ]Tänk på att en korrekt utförd kontaktpressning är betydligt bättre ur elektrisk synvinkel än den enkla typ av skruvförband som finns på den typen av säkringshållare som visats ovan.
Nackdelen med kontaktpressningen är att den kräver bra verktyg. Och nej, en sån där som man ska banka till med en hammare, den räknas inte som "bra verktyg"...

Funderat lite på det här och tänker på hur biltillverkarna gör när det gäller anslutningen till batteriet.

Inte har dom "proffsverktyg" för att sätta på en polanslutnining med en grov kabel?

Inte ens Volvo, Audi, eller Mercedes för att inte nämna Ford.

Det mesta ser "hempulat" ut och håller oftast inte så många år, inte minst minusflätan som skall se till att allt fungerar.
I min V70 ser det att vara riktigt pressat. Ingen Husvagnsmodell på polskon 6 mm bult
[Bild: 07ae7a99f0bbaa81d78a4247496a0303.jpg]

Ser mera ut som en gjuten anslutning mellan kabel och polsko, vanligt som över tid oxiderar inne i gjutningen och sedan släpper.
(2020-04-02, 06:04)Hagbard Skrev: [ -> ]
(2020-04-01, 21:04)Ljusne-Håkan Skrev: [ -> ]
(2020-04-01, 16:04)Hagbard Skrev: [ -> ]
(2020-04-01, 08:04)apersson850 Skrev: [ -> ]Tänk på att en korrekt utförd kontaktpressning är betydligt bättre ur elektrisk synvinkel än den enkla typ av skruvförband som finns på den typen av säkringshållare som visats ovan.
Nackdelen med kontaktpressningen är att den kräver bra verktyg. Och nej, en sån där som man ska banka till med en hammare, den räknas inte som "bra verktyg"...

Funderat lite på det här och tänker på hur biltillverkarna gör när det gäller anslutningen till batteriet.

Inte har dom "proffsverktyg" för att sätta på en polanslutnining med en grov kabel?

Inte ens Volvo, Audi, eller Mercedes för att inte nämna Ford.

Det mesta ser "hempulat" ut och håller oftast inte så många år, inte minst minusflätan som skall se till att allt fungerar.
I min V70 ser det att vara riktigt pressat. Ingen Husvagnsmodell på polskon 6 mm bult
[Bild: 07ae7a99f0bbaa81d78a4247496a0303.jpg]

Ser mera ut som en gjuten anslutning mellan kabel och polsko, vanligt som över tid oxiderar inne i gjutningen och sedan släpper.

Jag tror du bara är avundsjuk. Smile Beställde laddhandskar och polskor igår. Så man får nåt att hålla på med i isoleringen.
(2020-04-02, 07:04)Ljusne-Håkan Skrev: [ -> ]
(2020-04-02, 06:04)Hagbard Skrev: [ -> ]
(2020-04-01, 21:04)Ljusne-Håkan Skrev: [ -> ]
(2020-04-01, 16:04)Hagbard Skrev: [ -> ]
(2020-04-01, 08:04)apersson850 Skrev: [ -> ]Tänk på att en korrekt utförd kontaktpressning är betydligt bättre ur elektrisk synvinkel än den enkla typ av skruvförband som finns på den typen av säkringshållare som visats ovan.
Nackdelen med kontaktpressningen är att den kräver bra verktyg. Och nej, en sån där som man ska banka till med en hammare, den räknas inte som "bra verktyg"...

Funderat lite på det här och tänker på hur biltillverkarna gör när det gäller anslutningen till batteriet.

Inte har dom "proffsverktyg" för att sätta på en polanslutnining med en grov kabel?

Inte ens Volvo, Audi, eller Mercedes för att inte nämna Ford.

Det mesta ser "hempulat" ut och håller oftast inte så många år, inte minst minusflätan som skall se till att allt fungerar.
I min V70 ser det att vara riktigt pressat. Ingen Husvagnsmodell på polskon 6 mm bult
[Bild: 07ae7a99f0bbaa81d78a4247496a0303.jpg]

Ser mera ut som en gjuten anslutning mellan kabel och polsko, vanligt som över tid oxiderar inne i gjutningen och sedan släpper.

Jag tror du bara är avundsjuk. Smile Beställde laddhandskar och polskor igår. Så man får nåt att hålla på med i isoleringen.

Klart som f..n att jag är avundsjuk, sitta hemma och inte göra ett skit är inte kul alls...  Confused

Och nu skall det bli storm och man törs varken åka till vagnen eller gå ut för kinaskiten, du har det bra som har en tomt att gå ut på och att ha vagnen hemma. 

Så vad skall man göra, sitta här och bråka?
(2020-04-02, 08:04)Hagbard Skrev: [ -> ]
(2020-04-02, 07:04)Ljusne-Håkan Skrev: [ -> ]
(2020-04-02, 06:04)Hagbard Skrev: [ -> ]
(2020-04-01, 21:04)Ljusne-Håkan Skrev: [ -> ]
(2020-04-01, 16:04)Hagbard Skrev: [ -> ]Funderat lite på det här och tänker på hur biltillverkarna gör när det gäller anslutningen till batteriet.

Inte har dom "proffsverktyg" för att sätta på en polanslutnining med en grov kabel?

Inte ens Volvo, Audi, eller Mercedes för att inte nämna Ford.

Det mesta ser "hempulat" ut och håller oftast inte så många år, inte minst minusflätan som skall se till att allt fungerar.
I min V70 ser det att vara riktigt pressat. Ingen Husvagnsmodell på polskon 6 mm bult
[Bild: 07ae7a99f0bbaa81d78a4247496a0303.jpg]

Ser mera ut som en gjuten anslutning mellan kabel och polsko, vanligt som över tid oxiderar inne i gjutningen och sedan släpper.

Jag tror du bara är avundsjuk. Smile Beställde laddhandskar och polskor igår. Så man får nåt att hålla på med i isoleringen.

Klart som f..n att jag är avundsjuk, sitta hemma och inte göra ett skit är inte kul alls...  Confused

Och nu skall det bli storm och man törs varken åka till vagnen eller gå ut för kinaskiten, du har det bra som har en tomt att gå ut på och att ha vagnen hemma. 

Så vad skall man göra, sitta här och bråka?
Jag hann cykla 8,28 km i solen. I em ska det visst regna o kanske snö i morrn bitti. Maxfart 36,27 km enligt mobilens Endomondo app. Så du har en bit till vagnen? Bor du i lägenhet där det inte går att få ha den i fred utanför? Tråkigt. Jag ställde ut min lilla 50 w solcell på gasolkofferten idag o drog ur 230 voltsladden. Laddaren tar ju lite ström hela tiden oavsett om det är fullt i batterierna. Nu ska jag åka till studion en vända o leka med musiken. Jag är nog ganska priviligerad. Smile
Jag har satt in ett nytt kylskåp. I köket, inte i vagnen. Nån måste ju hålla affärerna igång i den här situationen.
Skulle det vara nån nackdel om jag drar dubbla tolvkvadratare till både plus och minus? I Båten är det 50 kvadrat mellan de fyra batterierna
Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9